• Ell

Syskon hemma, bebis på neo - hur har det varit för er?

För en vecka sedan föddes vår dotter Junie med akut snitt i vecka 29+2. Hon vägde då 728 gram bara så vi kommer få stanna länge på neonatalen. Vi pendlar fram och tillbaka varje dag då vi har en son hemma på 2.5 år som vi vill ska få ha ett sånt normalt liv som möjligt. Det är verkligen jobbigt att slitas så mellan två platser och två barn som behöver en. Hur sjutton gör man så det blir bra?? Hur har ni som har barn sen innan och sen fick barn på neo gjort? Just nu är vi på neo dagtid medan sonen är på dagis så det funkar hyfsat men när hon blir mer och mer stark vill vi ju kunna sova där också i deras familjerum och att fixa barnis nattetid är inte lätt då ingen av oss har släkt på nära håll som vi kan fråga. Plus att då får ju sonen vara utan oss.  Så många frågor som snurrar i huvudet nu, nån som vill dela med sig lite av tips och tankar?

♥ (¯`°?.¸ ♥ ♥ (¯`°?.¸ ♥ Wilmer & Junie ♥¸.?°´¯) ♥♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-12 20:03
    Efter samtal med överläkaren har Wilmer fått dagisförbud för att inte släpa hem en massa dagisbaciller....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-15 20:12
    Tack för alla svar! Det går hyfsat, man har ju liksom inget val. Numer går Wilmer på dagis i alla fall så det blir mest ett pusslande med tiden på helgerna. Längtar tills vi får komma hem!
  • Svar på tråden Syskon hemma, bebis på neo - hur har det varit för er?
  • annasbäbis

Om man har familjerum, får man ta med sig syskon då?

• mamma på vift

Vi gjorde som så att medan grodan låg i kuvös så var vi på neo dagtid medan Jacob var på dagis och sov hemma på nätterna. När Max fick komma ur kuvösen delade vi på oss på natten, jag sov på neo och mannen hemma med sonen. Jacob kom o hälsade på sin lillebror varje dag vi låg på neo. Fråga om inte syskonet kan bo med er i familjerummet, det ska nog inte vara en omöjlighet, men det kan ju vara lite olika från sjukhus till sjukhus.

*Mamma till 1 prins och 1 groda*
  • lilja26

Vi var på ett sjukhus ca:30 mil hemifrån. Och mina barn var bara 1 och 2 år. Så jag var där nere och pappan var hemma med barnen. Sen kom dom och hälsa på nästan varje helg. Men det var jätte jobbigt. Och efter som min lilla Elias var så extremt för tidig så fick det inte bli så mycke liv kring honom. Vilket är ganska svårt med så små barn. Nä bland det jobbigaste jag någonsin gjort för man hade alltid dåligt sammvete mot någon.

• olivia 11

Hej!
    Vi fick en son v 28+4 och hade en dotter på 2 år och en som var 9. På vårat sjukhus fick vi inte sova över förrutom sista dagarna innan hemgång så att ammningen skulle komma igång. Det var jättejobbigt att lämna vår älskade bebis varje kväll. Men som tur var gick det bra och han behövde bara ligga inne i 7 veckor.2åringen tog det väldigt bra, vi turades om att åka till sjukhuset dagtid och hon tyckte inte att det var konstigt att vi var tvugna att vara på sjukhuset. Hon visste ju inte annat. 9 åringen förstod ju mera och var lite ledsen och nervös om det inte skulle gå bra med lillibror, det var jobbigt.

• knäppisen

Mannen jobbade dagtid. Jag var på Neo. Storasyster (dryga 2 år) på dagis.

Eftermiddagarna var mannen på Neo, jag hemma med storasyster.

Kvällarna var jag på Neo, och mannen hemma med storasyster.

Sov gjorde jag hemma.

Sen när O (född v 29+0) blev stor o stark o fick sova med mej så flyttade jag in o maken fick stanna hemma med storasyster. Det blev för långtråkigt för henne att bo på Neo så de kom o hälsade på varje dag istället. Fast hon var mer intresserad av leksakerna i lekrummet än av lillebror.

Lite splittrad blev tillvaron men tack o lov behövde vi bara stanna i dryga 5 v på neo.

• annasbäbis

Tänk om man har ett litet barn ca 14 mån, som inte börjat på dagis än o pappan måste jobba.... hur gör man då tro?

• lilja26

Inga av mina barn hade börjat dagis, så min man var föräldraledig med dom, vi hade inget annat val för det är minst 3 månader väntetid på dagis. Som sagt var det var inte lätt. Den yngsta var bara 1 år och 3 månader

• annasbäbis
    Svar på #7
    Nej det låter jobbigt... att behöva lämna dem där hemma. Samtidigt som man vill/måste vara med den nya bebisen...
  • Meddelande borttaget
  • Busbellan

Nu var inte min dotter för tidigt född, men vårdades ändå på sjukhus den första månaden.
    Vi fick rum på ronald där vi bodde hela familjen under tiden. Har två barn till.
    Men om ni bor på familjerum så måste väl även ert större barn kunna sov där.

Mamma till Nora, August och Ella
Svar på tråden Syskon hemma, bebis på neo - hur har det varit för er?