Varför har ni fått medicinen Metformin??
Undrar av vilken orsak har ni fått Metformin utskriven?
Tycker ni att den har fungerat?
Tjohej i solen :)
Undrar av vilken orsak har ni fått Metformin utskriven?
Tycker ni att den har fungerat?
Tjohej i solen :)
För att reglera kolhydrat balansen står det på mitt recept. funkar det? ingen aning, förutom att jag blir till och från jättedålig i magen, märker jag ingen annan skillnad på mig själv. Inte i vikten heller. Har ätit den i ca 2 månader.
Jag fick den för att få mer regelbunden mens (och ägglossning) Förrut hade jag kanske var 3:e-4:e månad. Nu har jag varannnan.. Så att jag lättare ska kunna bli gravid. Det fungerade! Men tyvär fick jag missfall, så nu är jag tillbaka på ruta 1 igen. Men det sista som överger en är hoppet. Så jag fortsätter äta dom och hoppas på mirakel! Jag tycker att fungerar!
Jag fick den för att min menscyklar skulle bli mer regelbunda och att ägglossningen skulle komma igång igen. Menscyklarna blev mer regelbunda men ägglossningen kom inte igång med hjälp av dem. Metforminen hjälpte mig även att gå ner 8 kg.
För att minska min bukfetma och för att ägglossningen kanske skulle kunna komma igång.
Fungderade, är i vecka 19
för att minska vikten och hålla hormonerna i chack, ja jag har har gått ned.. och hormonerna är bra.
Fick recept utskrivet igår, utan att jag bad om det, men läkaren sa att hon hade många patienter som mådde mycket bättre av Metformin; den feta hyn försvinner, hormonerna kommer i balans förhoppningsvis äl, sötsuget kan försvinna och så. Jag ska dock amma färdigt först innan jag börjar äta dem.
Jag fick det eftersom jag har väldigt högt sockervärde, på gränsen till diabetes. Diabetes ligger i mina gener och mitt insulin fungerar inte som det ska. Min pappa har diabetes och använder metformin för att hjälpa insulinet på traven.
Jag har inte hämtat ut mitt metformin eftersom jag vill vänta tills det verkligen är nödvändigt.
Jag har börjat äta enligt Gi och röra på mig mer vilket hjälper insulinet.
FASS:
"Metformin Hexal används vid diabetes mellitus (sockersjuka) hos vuxna, speciellt hos överviktiga, då patienten ej svarat på behandling med kost och motion."
Jag är med i en medicinsk studie som ska kolla effekterna av Metforminmedicinering hos PCO-S-kvinnor innan ett IVF. Jag käkar 4 tabletter om dagen och första veckan mådde jag konstant illa. Nu känner jag ingen större skillnad, förutom att jag ofta är lite lös i magen. Aknen är väl kanske lite bättre, det kan ju bero på pillren (eller mitt nya mineralsmink).
Fick dom pga diabetes,övervikt och önskan att bli gravid. Innan metforminet hade jag aldrig mens, men 6 månader efter jag hade börjat med tabletterna så hade jag regelbunden mens samt jag började gå ner i vikt. Efter ca 1½ år hade jag gått ner 30 kg och jag var gravid. Har aldrig mått så bra som när jag ätit Metforminet.
monkan31: Å vad härligt att läsa det du skrev!! Grattis!!! Nu längtar jag efter att börja med mina Metformin, ska bara sluta amma först. Vill må bättre, gå ner i vikt o så, helst inte bli gravid riktigt än