• sofiiin

Prematurer v 33-34. När fick era första tanden??? :)

Min son är 6,5 månad nu. Skulle ha varit 4,5 månad om han hade stannat hela graviditeten i magen :) Han vägde 1835g vid födseln vilket är väldigt lite för att födas i v34..

För ett par dagar sedan kom första tanden. NU HAR HAN TVÅ SMÅ GADDAR DÄR NERE :) Guuud va fort det gick och är det vanligt att prematurer får tänder så "tidigt"??
    Han sitter nästan utan stöd också, fick höra på BVC att det va ovanligt???

"Jag vet inte svaret på mina frågor så det är därför jag frågar er" :) Jag försöker alltså INTE vara bättre eller skryta :)

• Svar på tråden Prematurer v 33-34. När fick era första tanden??? :)
  • Ludwig å Malwia

Ludwig föddes i v 34+6 han fick sin första runt 1 år.

• sofiiin

Ludwig å Malwia skrev 2008-08-10 23:56:43 följande:

Ludwig föddes i v 34+6 han fick sin första runt 1 år.
    Okej, tack för svaret..
    Linus har varit tidig med det mesta verkar det som när man tittar tillbaka. Inget som jag lagt märke till under tidens gång.. Alla barn är ju olika som tur är :)
  • cloudberry79

Vidar är tio månader snart, 7 månader korr. Sätter sig själv, sitter utan stöd, men inte en enda tand. Tydligen är det inte något som har med utveckling att göra enligt vår barnläkare (vi går ännu på neo eftersom V var så väldigt tidigt född) utan det beror på arvsanlag, alltså om föräldrarna fick tänder tidigt så får ofta barnen det också.

LFG WOTLK
  • chillie

Ena tjejen här föddes i 32+5 och fick första tanden vid 1år. Andra tjejen är född 33+6 och fick 2 tänder på en gång när hon var runt 10 mån.
    1835 g är inte så lite? Mina 3 prematurer har vägt runt det också när de föddes i dem veckorna.

• sofiiin

Okej, verkar som att det beror på arvsanlag väldigt myket det här med tänderna. Har ingen aning om när jag och Linus Pappa fick tänder, men det ska jag kolla så fort som möjligt :) Tack för svaren!!

Chillie:
    Jo 1835g är lite för att födas i vecka 34+4, har bara stött på bebisar som väger över 2 kilo i den åldern. :)
    Min son var tillväxthämmad i 2 veckor i magen och föddes som sagt i 34+4, det va tydligen väldigt litet enligt läkarna i e-tuna. :) De sa att jag ska räkna som om att han va född 8 veckor tidigt istället för 6 veckor tidigt i utveckling o allt, eftersom att han inte utvecklades eller växte nästan alls under 2 veckors tid i magen...

• FrökenJ

Vår son vägde 1870 och är född i v 32+3 och han var också tillväxthämmad.. fick tänderna sent, precis som oss föräldrar! Kul att han redan sitter!! Vår Theo föddes också i Etuna, men 2006! Fyller 2 om några veckor!!

• Mamma till bröderna bus

föddes i v33+3, fick första tanden vid 8 månader tror jag, sen smällde det till och det kom en tand i veckan känndes det som.. nu är han snart 2 och de allra sista 4 tänderna är på gång upp, 2 av dom har precis brytit igenom

Svar på tråden Prematurer v 33-34. När fick era första tanden??? :)