• Lanloun

När lärde sig era barn att vända från mage till rygg ?

Vår dotter vände sig både från rygg-mage o mage-rygg några enstaka "tur-gånger" vid 3 månadersåldern. Från sin 4 månadersdag ligger hon inte många sekunder på rygg innan hon snabbt rullar runt till mage ! Dessvärre rullar hon runt till mage lite som "reflex" verkar det som, för ibland blir hon jättearg o vill inte alls va på mage när hon hamnat så .... o det blir jobbigt på natten, får vända henne några ggr per natt ibland ... jobbigt för både mig o henne att behöva vakna.

När lär de sig att vända tillbaka till rygg ? Hon verkar inte ens försöka .... nu är hon 5 månader. Finns det några tips på hur man kan försöka lära dem ?

• Svar på tråden När lärde sig era barn att vända från mage till rygg ?
  • minimou
    Lanloun skrev 2008-08-10 23:11:03 följande:
    Vår dotter vände sig både från rygg-mage o mage-rygg några enstaka "tur-gånger" vid 3 månadersåldern. Från sin 4 månadersdag ligger hon inte många sekunder på rygg innan hon snabbt rullar runt till mage ! Dessvärre rullar hon runt till mage lite som "reflex" verkar det som, för ibland blir hon jättearg o vill inte alls va på mage när hon hamnat så .... o det blir jobbigt på natten, får vända henne några ggr per natt ibland ... jobbigt för både mig o henne att behöva vakna. När lär de sig att vända tillbaka till rygg ? Hon verkar inte ens försöka .... nu är hon 5 månader. Finns det några tips på hur man kan försöka lära dem ?
    haha...känner igen det där sååå väl! Precis så gjorde min flicka också. Hon började vända sig "med flit" tillbaka till rygg strax innan hon blev 6 månader. Men fortfarande gör hon det helst inte, och särskillt inte om det är hårt underlag. Hon lärde sig i sängen, där det är mjukt, och det inte gör ont i huvudet.
    ♥Min lilla dotter föddes jan-08♥
  • MaddeMamman

mina tvillingar har precis gjort det några gånger, de är 7,5 mån

Tandkräm på min spegel.
  • Lanloun

Jag antar att det måste göra lite ont i huvudet när de rullar tillbaka, det blir ju en liten "duns" lixom !

Det märker jag när hon ligger i sängen o ibland håller på att rulla till mage när jag byter blöja eller försöker mata henne. När jag rullar henne tillbaka till rygg då, så dunsar ju huvudet ned, i madrassen då. Hon kanske vill spara sitt lilla huvud från dunsarna ett tag till, kanske därför hon väntar :P

Men som jag förstått så brukar väl de flesta lära sig att rulla till magen först ? Verkar lättast ?

• Smulu

Läste i min bok (växa och upptäcka världen) att:

Om bebisen ligger på mage och försöker vända sig till rygg så kan man ta en intressant leksak och hålla bakom ryggen på bebisen. När bebisen sedan tittar mot leksaken tar man den ännu längre bakåt. Då får bebisen hjälp a sitt tunga huvud att vända sig.

• Flickan och kråkan

Min är tvärt om - från mage till rygg går bra, men åt andra hållet - inte en chans i världen. "Vem vill medvetet hamna i magposition!". Här görs inte saker i rätt ordning. Satt utan stöd 6 månader + 1 vecka. Rullade först två veckor senare (som han aldrig gjort annat). Nu 7½ månad - "Till mage? Hellre skjuter jag mig själv i foten!"

• Minna83 Erik84

från mage till rygg 4v å från rygg till mage 11v=)

• Antons mamma

Från mage till rygg vid 5 mån och
    från rygg till mage vid 6 mån.

• Lussekatten87

vid 5 mån ungefär

(¯`°?.¸ ♥Gabriel min solstråle! 080109♥ ¸.?°´¯)
  • Busbellan
    Minna83 Erik84 skrev 2008-08-16 15:36:14 följande:
    från mage till rygg 4v å från rygg till mage 11v=)
    Men då var det väl inte särskilt medvetet att vända sig från mage till rygg?
    Måga barn rullar ju runt så tidigt, men det är ju oftast så att huvudet lyfts för högt och de likson trillar runt till rygg.
    Mamma till Nora, August och Ella
Svar på tråden När lärde sig era barn att vända från mage till rygg ?