• kattkvinnan

Järndroppar

Hejsan, jag är mamma till en liten 5 mån kille (3mån korr).
    Han fick järndroppar när han föddes, fick även åka in med honom en vända till för extra blod och ökad dos av droppar för ca 2 mån sen. Nu sist vi var inne på neo för en kontroll låg han på 110 och de sa åt oss att sluta med dropparna efter några dagar. Min fråga är nu: ska de inte hålla på med dropparna tills de är ca 6 mån? Blev dessutom lite bekymrad då vi inte fick en tid till för att se om det höll sig, vill ju inte att det ska hinna sjunka så mycket så vi måste ge han blod en gång till, är det så här det ska vara? Fick dålig respons av läkaren när vi var där sist därför jag frågar här, han tyckte min son var för stor att vara där överhuvudtaget och var allmänt stressad och irriterad.

• Svar på tråden Järndroppar
  • lilja26

min pojke fick sluta med järnet 4,5 månader korigerat 1 månad. Han hade då 122. Så vi fick sluta då. På läkaren lät det som normal tidpunkt att sluta.

• MsBeauty

ska de alltid kolla HB innan man slutar, eller är det bara om det var lågt innan?

• kattkvinnan

Ok, tack för svaret *L* då kan jag kanske lugna ner mig lite hehe.
    Det var för att det sjönk så mycket och så fort för nån månad sen som de ville kolla upp det en gång till innan de tog bort dropparna, är nog därför jag är så nervös *L*

• Emmy K

Till oss sa de att vi skulle fortsätta med dropparna i tre månader efter att vi åkte hem, men mina tjejer var extremt för tidigt födda, och det kanske skiljer sig från fall till fall.

• Tualisa

Våran tjej ska äta dropparna tills hon är 6 månader (4 korr). Hon har ett hb på 93 nu. det var 97 men sjönk efter vi kommit hem. Vi ökar på dropparna för varje kg kroppsvikt. Vi ska ta ett nytt hb vid återbesöket.. skulle vilja sluta med dom.

Lilla Alva är här
  • MsBeauty

Emmy K skrev 2008-08-09 22:16:33 följande:

Till oss sa de att vi skulle fortsätta med dropparna i tre månader efter att vi åkte hem, men mina tjejer var extremt för tidigt födda, och det kanske skiljer sig från fall till fall.
    Samma här. Min son ska sluta med dem nu, men de kommer inte att kolla HB på honom.
Svar på tråden Järndroppar