• Anonym (flytt?)

Nekad lånelöfte - varför?!

Jag och min sambo går i husköpartankar. Har gjort en ansökan på nätet (en sådan där man får automatiskt svar efter ett par minuter) - och fick nej!

SAken är den att han har helt ok lön - ca 26000 före skatt (fast ett par tusen mer med ob-tillägg), jag studerar med fullt studielån (ca 8000 kronor). Vi har två barn. Ansökan gällde 1.100.000. Vi kan ge tio procent i handpenning. Inga betalningsanmärkningar.

Själva kostnaden för huset överstiger inte med mycket mer vad vi ger nu för vår hyresrätt - vi ser inga problem alls med kostnaden det handlar om.

MÅSTE båda ha tillsvidareanställning för att man ska få bolån? Bör man ändå gå till bankkontoret och prata face to face? Finns det någon här som blivit nekad lånelöfte på nätet men sedan ändå fått lån i bank?

Så tacksam för svar om någon har tid - har verkligen hittat ett jättefint hus, men nu grusades alla planer...

• Svar på tråden Nekad lånelöfte - varför?!
  • Silverkatten06

Du kan alltid ringa banken och be om ett personligt möte, men rent generellt ska man ha fast anställning för att få huslån..

• MarieW

Det brukar gå bättre om man bokar ett möte och träffas personligen Lycka till

• Rosdraken

Vilken bank var det? Svårt att veta varför, kan vara för du pluggar csn är ju med ett lån kanske inte räknas då, bara gissar nu....

Men gå in och prata med de på banken, får ni nej ändå kolla med andra banker det finns ju flera så ni får en bra förklaring till varför ni fick nej.

• Åsa

Åtminstone här i regionen räknar de andra anställningsformer om personen kan visa att det är stabila inkomster över tid. studielån däremot räknas inte som inkomst.

• Winnertaco

Swedbank, Handelsbanken och Nordea har alla svarat oss att de inte kan räkna studiemedel som en inkomst och sätter alltså 0 kr i inkomst på den som studerar. Swedbank var mest generösa och kunde räkna min normala inkomst i alla fall eftersom jag har en fast tjänst att gå tillbaka till.

• Storasyrran