• Anonym (flytt?)

Nekad lånelöfte - varför?!

Jag och min sambo går i husköpartankar. Har gjort en ansökan på nätet (en sådan där man får automatiskt svar efter ett par minuter) - och fick nej!

SAken är den att han har helt ok lön - ca 26000 före skatt (fast ett par tusen mer med ob-tillägg), jag studerar med fullt studielån (ca 8000 kronor). Vi har två barn. Ansökan gällde 1.100.000. Vi kan ge tio procent i handpenning. Inga betalningsanmärkningar.

Själva kostnaden för huset överstiger inte med mycket mer vad vi ger nu för vår hyresrätt - vi ser inga problem alls med kostnaden det handlar om.

MÅSTE båda ha tillsvidareanställning för att man ska få bolån? Bör man ändå gå till bankkontoret och prata face to face? Finns det någon här som blivit nekad lånelöfte på nätet men sedan ändå fått lån i bank?

Så tacksam för svar om någon har tid - har verkligen hittat ett jättefint hus, men nu grusades alla planer...

• Svar på tråden Nekad lånelöfte - varför?!
  • Silverkatten06

Du kan alltid ringa banken och be om ett personligt möte, men rent generellt ska man ha fast anställning för att få huslån..

• MarieW

Det brukar gå bättre om man bokar ett möte och träffas personligen Lycka till

• Rosdraken

Vilken bank var det? Svårt att veta varför, kan vara för du pluggar csn är ju med ett lån kanske inte räknas då, bara gissar nu....

Men gå in och prata med de på banken, får ni nej ändå kolla med andra banker det finns ju flera så ni får en bra förklaring till varför ni fick nej.

• Åsa

Åtminstone här i regionen räknar de andra anställningsformer om personen kan visa att det är stabila inkomster över tid. studielån däremot räknas inte som inkomst.

• Winnertaco

Swedbank, Handelsbanken och Nordea har alla svarat oss att de inte kan räkna studiemedel som en inkomst och sätter alltså 0 kr i inkomst på den som studerar. Swedbank var mest generösa och kunde räkna min normala inkomst i alla fall eftersom jag har en fast tjänst att gå tillbaka till.

• Storasyrran

Vi var i ungefär samma ekonomiska situation som er när vi skulle köpa hus för två år sedan. Vi satt hemma och kollade lånelöfte via nätet och fick nej, samma vecka var vi hos två olika banker och fick lånelöfte hos båda. Gå till banken personligen! Vi bad "vår" bankman att säga hur mycket vi skulle kunna låna istället för att kolla en speciell summa - även om vi också hade ett speciellt hus i tanke.

Lycka till! (Kolla inte fler lånelöften via nätet, för det kan tydligen inverka negativt att det utförts flera kreditundersökningar.)

• KvC

Gå till banken och hoppas på att ni får en bra handläggare.. Vi hade problem med att få lån oga att jag bara har 50% anställning vilket inte ger mig mer än 10000 i månaden. och min sambo får ut 22 000.
    Vi fick lån på 1, 200 000 =) UTAN handpenning... Så ni borde lätt få lån! Vi fick från Swedbank... =)
    Lycka till!

• Anonym (me)

Boka ett personligt möte, jag fick nej på nätet, men ja i banken....alltså dem räknar ju på allmänna chabloner, sen beror det ju på er personliga ekonomi i slutändan.
    Och båda behöver EJ ha fast anställning.
    Annars kan ni prova en annan bank, kan funka det med Lycka till!

• Anonym

CSN räknas inte som inkomst och han själv bör nog inte beviljas lån på över miljonen. Så tror jag att dom ser på det hela, men varför fråga här, ring och prata med dom så får du veta vad som fattas.

• Meline

Gör inga nätansökningar.
    Ring till bankerna, boka tid, och gå dit och prata med en bankman, det är mycket bättre.
    Prova gärna olika banker så har ni lite förhandlingsmån också.

• kitsby

Det kan vara olika på banker också men dom vill gärna ha anställningsbevis. Jag har en suverän bank SBAB.Testa och gör en ansökan på nätet och berätta sen. Jag blev nämligen nekad av en annan bank när jag ville ta ett lån på 220 000 kr . En skit summa tyckte jag, men dom nekade trots att jag tjänade då 250 000 kr per år.

• Winnertaco

Anonym (me) skrev 2008-08-07 21:29:46 följande:

Boka ett personligt möte, jag fick nej på nätet, men ja i banken....alltså dem räknar ju på allmänna chabloner, sen beror det ju på er personliga ekonomi i slutändan.Och båda behöver EJ ha fast anställning.Annars kan ni prova en annan bank, kan funka det med Lycka till!
    Om båda måste ha fast jobb eller inte är ju en bedömingsfråga från fall till fall. Numer är de nog ganska noga med att båda bör ha stadig inkomst och tillsvidaretjänst.
  • kitsby

Vill tillägga att sbab kontaktar dig per telefon och jag har 2 huslån där.

• Anonym (flytt?)

Tack alla för era svar - imorgon tågar jag iväg till banken!
    hoppas-hoppas-hoppas!

• Anonym (me)
    Winnertaco skrev 2008-08-07 21:32:33 följande:
    Anonym (me) skrev 2008-08-07 21:29:46 följande:
    Om båda måste ha fast jobb eller inte är ju en bedömingsfråga från fall till fall. Numer är de nog ganska noga med att båda bör ha stadig inkomst och tillsvidaretjänst.
    Jag fick iallfall miljonlån och är ensamstående, och tidigare har jag och fd. sambo utan fast anställning fått lån så det går!
    Det dem tittar på är ju betalningsförmågan..
  • Winnertaco

Anonym (me) skrev 2008-08-07 21:46:07 följande:

Jag fick iallfall miljonlån och är ensamstående, och tidigare har jag och fd. sambo utan fast anställning fått lån så det går!Det dem tittar på är ju betalningsförmågan..
    Ja, men när fick du lånet?
    Jag säger inte att det inte går att få utan tillsvidaretjänst, men som det ser ut på bomarknaden just nu så drar många banken öronen åt sig och är mer ovilliga att låna ut pengar. Numer är kontantinsats ofta ett krav tex, för ett par år sedan kunde man oftast låna hela beloppet.
  • Anonym (me)
    Winnertaco skrev 2008-08-07 21:47:46 följande:
    Anonym (me) skrev 2008-08-07 21:46:07 följande:
    Ja, men när fick du lånet?Jag säger inte att det inte går att få utan tillsvidaretjänst, men som det ser ut på bomarknaden just nu så drar många banken öronen åt sig och är mer ovilliga att låna ut pengar. Numer är kontantinsats ofta ett krav tex, för ett par år sedan kunde man oftast låna hela beloppet.
    För ett par år sedan med dåvarande sambo fick vi lånelöfte.
    Nu har jag som ensamstående fått lån, förra veckan!
    Men visst, håller med om att det är tuffare nu som det ser ut med ränteutvecklingen.
Svar på tråden Nekad lånelöfte - varför?!