• chokladkaninen

Episiotomi första förlossningen, sprack ni andra gången?

Som i rubriken. Jag blev ganska ordentligt uppklippt första gången, och har kommit fram till att min största nojja nu inför andra förlossningen är att spricka längs med ärret. Vad har ni andra för erfarenheter? Och finns det något man kan göra för att förbättra sina chanser? (Min BM påstår att det inte finns det, att smörja och sånt inte hjälper men att de kan försöka minimera risken vid själva förlossningen genom att hålla emot etc.)

• Svar på tråden Episiotomi första förlossningen, sprack ni andra gången?
  • mamaleona

Här i finland stöder vi mellangården vid varje förlossningen, vet ej hur det jobbas med det i sverige. Sällan t.o.m förstföderskorna klipps numera. Under öppningsskedet kan du försöka med ett varmt omslag, en het handuk ex som mannen/barnmorskan värmer (alltså väter med varmt nytt vatten ex varje halvtimme) o den ligger o trycker mot mellangåden under 1-2 timmar före krystskedet. Många tycker det känns skönt mot smärtan oxå.

• chokladkaninen

Tack för svaret! Jag bor inte i Sverige utan i USA men jag tror det var ungefr den typen av åtgärder min bm menade att man kunde använda under förlossningen.
    Är inte säker på att jag blev "rutinklippt" förra gången, tror det var nödvändigt då dottern kom med sugklocka på slutet.

Svar på tråden Episiotomi första förlossningen, sprack ni andra gången?