• Laban82

Hjälp blöder, är gravid och äter Progesteron.

Detta är min tredje graviditet, har två missfall sedan tidigare. Denna graviditet fick jag utskrivet Progesteron, som jag tagit sedan mitt plus. Jag är i v. 6 så jag har tagit tabletterna i 1 v. Jag tar 2 tabletter 2 gånger om dagen (sammalagt 400mg). Nu är det så att jag blöder lite.... är otroligt rädd nu att detta är ett till missfall.

Jag blev även lite osäker på om jag skulle ta tabl. oralt eller vaginalt, står att man kan ta dom hursom helst i bipack sedeln?????!

Så mina frågor är:

- Har någon haft blödningar då dom ätit Progesteron under en graviditet och som det gått bra för?

- Skall jag börja ta progesteronet vaginalt istället from nu?

Är jätte tacksam för svar, är som sagt jätte orolig

• Svar på tråden Hjälp blöder, är gravid och äter Progesteron.
  • Vickan I

Inte hört talas om att någon tar progesteron oralt, utan det brukar vara analt eller vaginalt?

Hur ser de ut i formen, tabletterna?

google it goddammit!!!!
  • Laban82

Tabletterna är runda och vita.... Dom heter Lugesteron 100mg, det är progesteron.

Det står i bipack sedeln att man kan ta dom oralt eller vaginalt. Kanske det är bättre att ta dom vaginalt, det kanske blir mer lokalt då???

• Vickan I

Usch vad jobbigt för dig. Förstår verkligen din oro.

Man tycker ju att de borde sagt till dig om det ena sättet var att föredra framför det andra. Jag tog sk vagitorier och de sa till mig att jag skulle ta dem vaginalt fast det stod att man kunde ta dem analt också.

Kan du inte kontakta din bm eller gyn och fråga? Eller ring läkemedelupplysningen och hör om det är någon skillnad, men det borde det inte vara.

Hoppas att allt går bra för dig!

google it goddammit!!!!
  • Laban82

Tack för ditt svar. Ska absolut kontakta gyn. Tack igen.

• Magis2

Laban82, jag blödde också litet varje dag under min graviditet med prog. under ca v.7-9 tror jag det var. Tror det är vanligt att få små blödningar (typ 'spottings') med progesteron...lycka till!

• Laban82

Magis2: Okej... nu har jag inte blödigt något mera sedan den lilla blödningen i söndags. Jag hoppas det inte tänker komma mera. Ska på vul på tisdag är då i v. 6+3 och jag hoppas dom då kan se om där är ett foster eller inte. Jag vet att dom inte kommer att se om det kommer att gå vägen, men tror jag själv skulle kunna njuta lite om jag såg ett hjärta.

Tack för svaret!

• FruBe

Hur har det gått för dig idag? *håller tummarna och ber en bön*

• Laban82

Ett tredje missfall Nu blir det utredning.
    Jobbigt. Kram

• FruBe

Beklagar, verkligen.

Det är inte roligt med MF. Hoppas att ni får hjälp och att de hittar något fel! Detta låter kanske dumt, som om jag vill att det ska vara fel på dig. Men det är tusen gånger lättsammare att bearbeta och förstå alla dessa MF om man vet vad de beror på.

Jag har själv haft 3 st MF och gjort en väldigt omfattande utredning (de tog 18 rör blod från mig på en och samma dag). Men de hittade inget som helst fel.
    Många gånger önskar jag att de kunde varit något som de kunnat medicinera mot nästa gång. Nu är man ju fortfarande lika oviss som innan.

Men jag hoppas verkligen att det går vägen för er nästa gång. Det kan ju vara, som min läkare uttrycker sig, "olyckliga omständigheter" och slumpen som gör att ni får MF.

Kram på dig. Ta hand om dig och kämpa vidare!

• Laban82

Ja, jag hoppas verkligen dom hittar nått. Hälst att det skulle vara antikroppar eller nått, som är ganska "lätt" att behandla. Är bara sååå orolig att det ska typ vara kromosom avvikelse eller nått värre.
    Dom är lite sega på utrednings biten. Tog bara Toxiplasma, herpes (? fråga mig inte varför, var neg. iallafall), rödahund och cytomegalovirus. Tycker inte riktigt dom 3 sista är relevanta. Men läkaren har säkert någon förklaring.

Vad jag inte kan förstå är varför inte ta alla prover på en gång??? Jag vill ta Fosfolipid antikroppar, APC resistens, kromosom avvikelse prov och gärna göra en titthåls op.
    Men dom tyckte vi skulle börja försiktigt med utredningen VARFÖR?????

Åh blir så frustrerad.

Beklagar verkligen dina missfall, hoppas du får din bebis snart.
    Kram

Svar på tråden Hjälp blöder, är gravid och äter Progesteron.