• Niinaaa

Vad MÅSTE man ha till bebis?

Blir galet irriterad på allt man bara måste köpa till sin nyfödda bebis.
    Nån stackare frågar & får en lista med tusen (nä men nästan) grejjer man bara MÅSTE köpa.
    tex filtar , spytrasor och oändligt många fullständigt onödiga prylar.

• Svar på tråden Vad MÅSTE man ha till bebis?
  • Sencha

Tja, strikt talat finns väl inget man MÅSTE köpa. Och det som är oumbärligt för den ene är totalt onödigt för den andre - och tvärtom.

Son född 2004; son född 2008
  • cid

Det jag skulle säga att man MÅSTE ha är väl typ några ombyten kläder och blöjor. Och så bindor till sig själv. Amningsinlägg har jag tyckt varit ganska nödvändigt också. Sen klarar man sig... En vagn kan väl vara rätt skönt att ha också iofs

• pulmones

Haha, jo men så är det ju. Men folk vill bara vara snälla

• Im Fabulous

MÅSTE ha? Kläder och blöjor.

• Nymne

Vi var väldigt minimalistiska och i slutändan så köpte vi på oss grejerna ändå. Efter att ha gått omkring och behövt dem i evigheter. Nu, när lillen är 1 år, funderar vi tex på en "barnvakt" (så man kan höra om bebis skriker när man är utomhus). Den skulle ha underlättat vårat liv så otroligt, men vi har dragit oss för "det är ju ändå försent". Andra saker jag är irriterad över att jag skaffade sent är babysitter, triko-sjal, bra bröst-pump.
    Prata med folk som har barn, fråga om du kan få låna. Så går du inte utan tills du har bestämt dig om du vill ha en sådan egen.

• Sapho

Kläder, blöjor och leksak till bebisen. Det är det enda man måste ha. Någonstans att byta blöja men väljer man att byta på en handduk på sängen är det sitt val : )

• Im Fabulous

Ja just det, BABYSITTER. Ovärdelig. Köpte en för 50kr på loppis (kolla blocket).

• kaji

typ inget om man inte vill.

det går ju köra blöjfritt från start om man vill och kläder kan man ju också strunta i, nyfödda går ju svepa in i en filt ganska länge och någon sådan lär man väl redan ha hemma. mat kan de flesta lösa genom ammning om inte så är modersmjölksersättning bra att ha.

dock tycker jag det kan vara praktiskt med lite kläder, gärna begagnade, blöjor och tvättservetter, elektornisk barnvakt, bärsele och bilbarnstol.

något jag däremot kunnat vara utan är spjälsängar & vagnar med alla tillbehör som mina ungar ändå avskytt och som därmed inte gått använda trots att vi föräldra försökt och försökt och försökt tills vi nästan blivit galna.

leksaker till pluttisar är också överskattat de tittar lika gärna på/håller i/ tuggar på/bankar med vad som helst.

upptäcker man att man behöver något kan man köpa det då omdet inte finns någon i bekantskapskretsen man kan låna av.
    skötbord tar bara plats, har bytt på mina på en handuk på golv/säng/soffa/bord

• Nymne

Leksaker eller mjukdjur kan man ju glömma de första månaderna. Sånt får man dessutom. Underhållning på skötplatsen kan däremot vara hjälpsamt.
    Tänk på att alla kommer att ge er kläder i stl 50-56. Jag skulle rekommendera ELLOS startpaket i 8 delar (Minst stl 56). Var perfekt. Så kan man köpa till lite småsaker där, typ bodys, och sen var garderoben komplett för de 3 första månaderna för under 400 SEK.

Vår unge sov hos oss eller i vagnens löstagbara ligginsats tills han vart 5 månader. Så säng kan man ordna efter hand. Men å andra sidan får man se vilket arrangemang som passar en när bebis väl är där. Vi ville samsova men jag sov så dåligt då, så det slutade med att vi lade ut bebis i vardagsrummet i ligginsatsen.

Det är trevligt med en badbalja, men till nöds funkar handfatet, så strikt sett Måsta man ju inte ha det.

Absolut nödvändigt var snuttefilt (flera upplagor likadana så man kan tvätta och sprida över lgh).

Bärsele använde vi massor men vagnen (förutom ligginsats) dröjde det innan vi behövde. Jag kan verkligen rekommedera Både sjal och babybjörn istället för vagn ibörjan.

Nästan alla prylar är en fråga om bekvämlighet. Klart man kan klara sig utan, men livet blir lättare med tex en napphållare. Men det kan man ju skaffa efterhand om ungen nu tar napp alls. Man kan börja med lite, men samtidigt vara medveten om vad som finns och att inte dra sig för att köpa till det man behöver. Så snart man behöver!

• milimina

det finns väldigt få måsten, en del bra-att-ha/praktiskt och en hel del vill-ha. det är inte lätt att skilja de olika sakerna åt eftersom det som passat en familj kanske inte passar en annan.

måsten: blöjor, om man inte kör ec från början. lite kläder, nån filt. och en termometer! det är det ena en nyfödd bäbis verkligen behöver.

praktiskt att ha kan ju t ex vara sjal, vagn, skötbord, men inget av det är väl egentliga måsten. för oss var amningskudde, pump och flaskor också praktiskt i början, men långt ifrån alla behöver det eller tycker det är bra att ha.

det är väldigt mycket på listorna som är vill-ha-saker. en nyfödd bryr sej inte om varken mobiler, leksaker eller gosedjur, men det är sånt många vill köpa till sina små.

en del tycker också om att vara förberedda och ha allt hemma om det skulle behövas. en del vill köpa allt eftersom behovet uppstår. inget är rätt eller fel, man får ju göra som man vill. förhoppningsvis kan man själv besluta vilka saker man anser vara onödiga på de långa listor man får som förslag, eller be om motivering för att kunna fatta ett beslut.

Svar på tråden Vad MÅSTE man ha till bebis?