• devega

Vi funderar på att flytta utomlands, någon som vill tipsa?

Vi är en liten familj på tre som går och är sugna på att flytta utomlands ett år eller två.
    Är det någon som bor, eller har bott utomlands som har lite tips och vet vad man ska tänka på inför en flytt?

Vi funderar på Nya Zeeland eller där ikring men även andra länder kan bli aktuella.

• Svar på tråden Vi funderar på att flytta utomlands, någon som vill tipsa?
  • mom2be

Hej! Jag lägger tråden till mina favoriter. Vi funderar nämligen också på att flytta utomlands. (Har en liten tvååring hemma). Våra planer går dock västerut....USA, Florida är det som hägrar. Men vi kan kanske tipsa varandra?
    /M

• jsmfb

Det första att tänka på är givetvis visum och arbete, har ni möjlighet att bli förflyttade genom jobbet? Jag känner ett par som när barnen var utflugna sålde allt för att flytta till Nya Zeeland, de kom tillbaka efter ett par månader trots att de hade gjort mycket research.

mom2be, min man kommer från Florida och även om vi har planer på att så småningom flytta till USA vill han aldrig flytta tillbaka till FL! Så olika det kan vara.

• SkiptonMaria

Hej,
    första jag tänker på är inte alla de praktiska grejerna, de går ofta att lösa på det ena eller det andra sättet, dock är det emotionella lite jobbigare. Är ganska övertygad om att om ni frågar alla oss som bor utomlands vad som är jobbigast så är det avstånden till de nära och kära. Nu vet ju inte jag hur era familjer ser ut så lite svårt att säga, men om jag ser på mig själv och alla dessa år jag varit här så är det ibland superjobbigt (och då bor jag trots bara i UK så inte sååå långt borta) typ om nära/kära blir sjuka, går bort, eller får barn, gifter sig och annat man missar, för det kanske tar tid att hitta en flight, (från NZ/AUS får man ju räkna med att flyget tar ett dygn) man kanske inte har råd att åka överhuvudtaget osv. ex, när min mormor gick bort tyckte jag det var jobbigt att vara så långt bort från min mamma, och ofta tycker jag att det är trist att jag så sällan ser min brorson och mina kompisars barn. Det KAN verkligen ta på krafterna allt sånt här så man ska vara beredd på det...för att trots att man bara kanske planerar att vara borta ett år eller två så händer det ganska ofta att det blir längre :)

Vad det gäller det praktiska så kan det vara svårt att få visum i usa och australien, lite lättare i NZ, alltid lättare om man är lärare/sjuksköterska/elektriker eller liknande...

• devega

varför kom de tillbaka igen? trivdes de inte eller var det svårt med att få jobb?

jag är journalist så jag kan nästan jobba vart ifrån jag vill. och om vi ska flytta så blir det på bestämd tid, typ ett år. vi vill inte vara borta längre till att börja med.

jsmfb skrev 2008-08-02 16:04:30 följande:
    Det första att tänka på är givetvis visum och arbete, har ni möjlighet att bli förflyttade genom jobbet? Jag känner ett par som när barnen var utflugna sålde allt för att flytta till Nya Zeeland, de kom tillbaka efter ett par månader trots att de hade gjort mycket research. mom2be, min man kommer från Florida och även om vi har planer på att så småningom flytta till USA vill han aldrig flytta tillbaka till FL! Så olika det kan vara.
  • devega

superbra att vi är fler som går i flyttankar. alla tips är välkomna!

mom2be skrev 2008-08-02 15:21:35 följande:
    Hej! Jag lägger tråden till mina favoriter. Vi funderar nämligen också på att flytta utomlands. (Har en liten tvååring hemma). Våra planer går dock västerut....USA, Florida är det som hägrar. Men vi kan kanske tipsa varandra?/M
  • jsmfb
    devega skrev 2008-08-03 11:19:27 följande:
    varför kom de tillbaka igen? trivdes de inte eller var det svårt med att få jobb?jag är journalist så jag kan nästan jobba vart ifrån jag vill. och om vi ska flytta så blir det på bestämd tid, typ ett år. vi vill inte vara borta längre till att börja med.
    De hade kollat upp jobb och sådant men sedan när det kom till kritan trivdes de inte, så de semestrade lite och återvände sedan till Europa (inte Sverige fast de kom härifrån).

Jag tar rätt lätt på flytt själv eftersom jag har bott utomlands till och från sedan jag var 11, det hör liksom till. Dock värdesätter jag närheten till familj mer nu när jag har ett barn.
  • Agnes och Ville

Lägger också denna tråd i mina favoriter. Hade gärna flyttat utomlands ett tag men jag förstår vad SkiptonMaria menar...så vi får se vad som händer.

• mom2be

Vi är egna företagare så på så vis är det inget problem med jobb. Främsta orsaken till att vi vill flytta är det ogästvänliga klimatet här i Sverige. Vi avskyr mörker och kyla och älskar sol värme.

• devega

det är väl lite det samma för oss. lite mer sol och värme hade inte varit fel. då är i och för sig inte nya zeeland det bästa alternativet men annars är det ett underbart land.

mom2be skrev 2008-08-03 12:38:30 följande:
    Vi är egna företagare så på så vis är det inget problem med jobb. Främsta orsaken till att vi vill flytta är det ogästvänliga klimatet här i Sverige. Vi avskyr mörker och kyla och älskar sol värme.
  • amnai

Vi bor utomlands sedan 12 år, både maken och jag är svenska, våra två barn är födda utomlands. Det är makens arbete som fört oss utomlands, även om det var något vi också ville.

I allmänhet kan man säga att det är enklare för personer med universitetsexamen att få olika sorters arbetsvisum i utomeuropeiska länder. Svenska civ.ing har bra chans att få jobb utomlands t ex. Allra enklast är att få jobb via sin svenska arbetsgivare, jobba på kontrakt som det ofta kallas några år, då får man ofta flytten betald till viss del.

• devega

hur har ni gjort med barnens skolgång? går de i svensk skola på orten eller har de någon form av "hemspråk"?

amnai skrev 2008-08-04 16:40:48 följande:
    Vi bor utomlands sedan 12 år, både maken och jag är svenska, våra två barn är födda utomlands. Det är makens arbete som fört oss utomlands, även om det var något vi också ville.I allmänhet kan man säga att det är enklare för personer med universitetsexamen att få olika sorters arbetsvisum i utomeuropeiska länder. Svenska civ.ing har bra chans att få jobb utomlands t ex. Allra enklast är att få jobb via sin svenska arbetsgivare, jobba på kontrakt som det ofta kallas några år, då får man ofta flytten betald till viss del.
  • amnai

Hemspråk finns inte, men där vi bor finns mycket bra hjälp med engelska. Vi talar ju svenska hemma och läser en del svenska böcker, det gäller att vara konsekvent och ALLTID tala svenska med barnen, inte blanda in annat språk. Våra barn kan läsa ganska bra på svenska, eftersom de applicerar det de lär sig i skolan och redan kan svenska. Men de är klart bättre i engelska.

Det finns svensk skola, privat, en gång i veckan. Våra barn har ännu inte börjat, kanske nu i höst.

• parisförlovad

Å! Perfekt! Vi har oxå funderingar på att flytta utomlands(lr det brukar vi få nästan varje höst efter ännu en sk*t dålig sommar). Men nu känns det som att det börjar bli dags. Vi har planer på att byta hus, å då tänkte vi att istället för att gå från ett hus direkt till ett annat, så säljer vi vårt hus å åker utomlands en tid, för att sedan komma hem igen å hitta ett nytt
    Först var vi inne på Thailand, men det e alldeles för långt bort.. nu lutar det mer åt Turkiet. Varmare än här å på bekvämt avstånd.

• devega

men finns det inte en del nackdelar också? jag har aldrig varit där men för mig verkar det väldigt artificiellt och oäkta.

ebbasmamma skrev 2008-08-24 18:54:23 följande:
    Dubai! Där betalar man ingen skatt! Så snabba pengar!
Svar på tråden Vi funderar på att flytta utomlands, någon som vill tipsa?