• Zekelina

Lite fostervatten?

Hej på er! Kom att tänka på en sak idag på lunchen när jag läste lite här på forumet ang detta med fostervatten. Vår lilla knatte lämnade ju oss i vecka 26 och när de skulle ta fostervattensprov fick det knappt ut något. Å dagen efter när vi låg på förlossningen frågade de om vattnet hade gått men det hade det inte (tror inte det fanns något kvar?). Alla provsvar hittills har sett "bra" ut men vi väntar fortfarande på obduktionssvaren.

Är det någon annan som haft lite/eller inget fostervatten? Vet man vad det berodde på? Något knas måste det ju va? Ska ringa sjukhuset och se om våra provsvar har hunnit komma...

• Svar på tråden Lite fostervatten?
  • Svengelsk

vår dotter dog i magen i v41 och när de upptäckte det och försökte ta fostervattensprov fick de inte heller tag på något. och inget vatten märkte vi av under förlossnigen heller.

jag tycker också det är jättekonstigt men min läkare sa att vattnet tar slut efter ett tag om barnet inte längre lever. och eftersom jag tror att min flicka varit död i ca 30h innan det upptäcktes tyckte inte läkaren att det var något att fundera över.

jag undrade om man inte kunde läcka vatten utan att det märks, men det trodde hon inte.

nu är jag gravid igen (v29) och de kollar fostervattnet på ultraljudet. allt okej hittills.

ledsen att höra att ni förlorade ert barn men hoppas ni får "bra" provsvar snart. kram!

• Zekelina

Tack för svaret. Blev lite fundersam eftersom det "vanliga" felet vid lite fostervatten verkar vara njurarna. Inte för att det spelar någon roll... Jag pratade med förlossningen nu och de skulle återkomma under dagen till mig.

Beklagar er lilla och grattis till din nuvarande graviditet!

• acv

Förfärligt att ni förlorade ert barn. Ingen borde behöva vara med om det.

Det kan vara njurarna det är fel på vid för lite fostervatten men det kan också vara så att moderkakan inte har fungerat tillfredställande då det är moderkakan som sköter den funktionen. Men prata ordentligt med din läkare om detta så du känner att du får svar på dina frågor.

• Zekelina

Ja, de hade skickat hem de sista papprena igår sa det, så de kommer väl i posten på måndag. Tack för svaret!

• Maria C S 75

Jag har oxå funderat på detta med fostervatten som bara försvinner? Vart tar det vägen om man vet med all säkerhet att vattnet inte har gått? Nu hade jag tur. Jag var på överburenhetskontroll i v42 där de upptäckte att jag hade väldigt lite fostervatten kvar. När de tog hål på hinnan sipprade det ut lite. Jag fick en tillväxthämmad son som överlevde. 

Stolt mamma till Mario. Carpe diem.
  • Maria C S 75

I mitt fall visste de inte varför jag hade lite fostervatten. Magen var aldrig spänd som andra gravidas. Men jag vet att moderkakan fungerade sämre på slutetmen från vilken vecka vet man inte.

Stolt mamma till Mario. Carpe diem.
  • Harling1985

Hejsan!!

Har du fått nått svar än??

Vår bebis har lite fostervatten och detta beror på något fel i njurarna säger läkarna. Vi blev tillfrågade om vi ville avbryta graviditeten, eftersom det största problemt med för lite fostervatten är att inte lungorna utvecklas som de ska. men vi valde att fullföla graviditeten då det finns en lite cahns att bebis kan klara sig ändå. Våran bebishar vuxit lite mindre änd ska, och ligger ca 4 veckor efter storleks mässigt, även detta kan påverkas av att det är lite fostervatten.

Att foster vatten försvinner kan bero på fel på njurana, nedsatt moderkaksfunktion, eller arr det är en ifektion som gör att fostervattnet försvinner. Är det vi fick förklarat för oss när de första gången märkte att det var lite fostervatten för våran del....

• Zekelina

Nix, inga provsvar ännu. Pratade med dem idag och de sa att de blivit skickade i fredags (inte i onsdag som de sa först) så de borde väl komma vilken dag som helst.

• Harling1985
    Zekelina skrev 2008-08-05 22:05:18 följande:
    Nix, inga provsvar ännu. Pratade med dem idag och de sa att de blivit skickade i fredags (inte i onsdag som de sa först) så de borde väl komma vilken dag som helst.
    Idag kanske de dyker upp då... Hoppas det, kan alltid vara lite skönt att få svar på saker och ting...
  • Zekelina

Har fått provsvaren idag. Det var inget konstigt med fostervattnet. Han var "ok" men med konstaterad tillväxthämning, vilket vi sa (min sambo och jag) redan vid första UL (fast med lekmanna-termen: han kanske bara är liten?) men de flyttade fram BF 21 dagar och tänkte inte mer på det.

Är väldigt ledsen nu och har för första gången fått alla dessa om- och men-tankar på riktigt... Han klarade ju sig ändå 6 månader utan att någon "visste" att han var för liten... Skräp.

Svar på tråden Lite fostervatten?