• Challe N

Mässlingsvaccin

Min dotter fick vaccination mot påssjuka/mässlingen/röda hund förra veckan, och igår, 9 dagar senare kom febern.. Inte så oväntat, men jag blir ändå lite fundersam för idag har hon varit ganska dålig. Massor med röda prickar på på magen, ryggen och upp i nacken.. Febrig och gnällig. Inte alls sig lik. Är det vanligt att de blir riktigt sjuka så efter sprutan?? Hur reagerade era??? jga visste ju att de kan få lite feber, men hon är verkligen sjuk!

• Svar på tråden Mässlingsvaccin
  • ruffe4

Vaccinet innehåller ju mässlingvirus därför kroppen ska utveckla ett immunsystem mott just mässlingen, så det är kanske inte så konstigt att lillan kan reagera på ett eller annat sätt.
    Prata med BVVC dom vet mera om olika biverkningar. Jag väntar till min tjej blivit ett år för då har immunsystemet fått mogna ifred ett tag. Lycka till med din tjej

• Minimum

MPR vaccin ges vid 1½ års ålder. Men ja man kan få mässling i light version, får man dock mycket symptom dvs myyycket utslag på hela kroppen, hög feber och påverkan i flera dagar så måste man ta kontakt m sjukvården. Tycker nog att du åtminstone skall ringa din BVC på måndag och tala om hur det har varit.

• Maggis

Melker fick minimässling - med prickar och rubbet.
    Vi ringde bvc och hon tycket bara vi skulle ha extra uppmärksamhet på honom och höra av oss igen om han blev sämre eller om det höll i sig. Men det gav sig efter ett par dagar.
    Nu var han ju inte särskilt påverkad så jag var lugn.
    Tycker absolut du ska ringa sjukvårdsupplysningen och höra vad de tycker.

Svar på tråden Mässlingsvaccin