• GummiGutta

Kan man måla utemöbel med linoljefärg? Hur?

Jag undra om nån vet om man kan måla utemöbler med linoljefärg? Möbeln i fråga är en däckstol i obehandlat trä. Hur gör man? Ska man olja in hela schabraket först?

• Svar på tråden Kan man måla utemöbel med linoljefärg? Hur?
  • mimmi 1

är den ny, och helt obehandlad? då grundar du först med rekommenderad grundfärg, och så en till två strykningar med oljefärgen... gör du det ordentligt, så håller det längre.. fuskar du bort grundfärgen, så får du en mindre tålig yta...

• Eofrysina

linoljefärg är superenkelt att måla med. Viktigt är att du har en bra pensel och målar riktigt tunt.

Andra typer av oljefärger får man lära sig ska målas flödigt, med linojefärg är det tvärtom! Målar man för tjockt får man skrynklor i färgen.

Egentligen är det väldigt lite som skiljer de olika fabrikaten linoljefärgerna åt. Man brukar köpa en burk färg, eventuellt rå linolja och lite balsamterpentin. En däckstol ska nog inte dra mer än kanske 2,5-3 dl färg.

Arbetsgång:
    antingen blandar du en grundfärg som består av rå linolja, terpentin och färg (som tränger in i underlaget) och målar därefter ett till två tunna lager färg... eller så grundoljar du möbeln med rå linolja och målar därefter ca två ggr med färgen. grundfärgsmomentet eller grundoljningen behöver oftast ca 4 dagar att torka. De andra färglagren målar man med ca 2 dagars mellanrum. Linoljefärg måste vara torr innan man målar nästa lager. Särskilt viktigt utomhus eftersom man kan få blåsbildning om det understa lagret inte hunnit torka innan man målar på nästa.

Jag har testat en hel del märken och tycker nog de flesta är bra. Det som skiljer dem åt är hur lättstrukna de är och hur långa torktider de har. Den enda färg jag är mycket skeptisk till är Beckers linojefärg, för den känns mer som en alkydoljefärg än linoljefärg och den är riktigt dyr och odryg.

Svar på tråden Kan man måla utemöbel med linoljefärg? Hur?