• Hamnbo

Tycker ni att man ska införa ett förbud mot att äga "kamphundsraser"?

Jag vet inte vad jag tycker...Jag gillar inte vissa hundraser. Jag har själv varit med om att det kom en lös sån där hund när jag var ute i skogen med hunden när hon var valp. Jag har aldrig blivit så rädd...dom skrämmer mig. Den var oerhört närgången och visade tänderna..tillslut kom ägarna och tog hand om den. Men det satte spår i mig. Hade aldrig innan dess reflekterat över detta. Och det var inte längesen för min tös är 7 mån nu.

Man säger att det är ägarens fel och i rätt händer blir det en bra hund.
    Men jag tror inte riktigt på det. Har nu hört om så många vanliga människor som äger såna där hundar och endå går det fel.

Jag har dock inte tillräckligt stor kunskap om det.
    Jag är inte emot ett förbud..Visst dom kan säkert bli bra hundar men jag tror endå att vissa hundraser är farligare än andra..eller iallafall har en tendens att bli det.

Varför är dessa raser annars ständigt överrepresenterade vad gäller dessa "hundattacker"

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Tycker ni att man ska införa ett förbud mot att äga "kamphundsraser"?
  • Me o Mike

Hmm jag vet inte riktigt vad jag tycker.. Jag vet dock att jag INTE gillar dom hundarna eller många av ägarna..

Ser dagligen folk här som är GRYMT hårda/elaka mot sina hundar (kamphundar). Och det är hemskt..

Fast kanske svårt att förbjuda?!

• Terppa

nej aldrig. är uppvuxen med rottweiler tex. och de hundar jag stött på som varit agressiva har varit labrador och sen diverse småhundar, papillon, terrier etc...

felet är INTE hunden utan ägaren.

däremot borde "hundkörkort" införas för ALLA. dvs obiligatoriska hundkurser för alla som köper hund.

• La Lola

Såklart inte.
    Det vore superkorkat.

Det är ju inte hundarna som är problemet utan ägarna.

Som man skulle förbjuda ett visst bilmärke pga att flest rattonyktra hade kört med de bilarna.....

//3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • Zaria

Nej,däremot ha stränga kontroller på både avel och försäljning tex att bara vissa "godkända" får föda upp dessa rser och bara de som är "Godkända" får köpa dem, resten tas bort/omhändertas. Något drastiskt måste hända.I sista hand rasförbud men det finns många fina hundar av "kamphundsras" också men tyvärr drar raserna till sig på tok mycket puckon.

• Zaria
    Terppa skrev 2008-07-27 23:04:29 följande:
    nej aldrig. är uppvuxen med rottweiler tex. och de hundar jag stött på som varit agressiva har varit labrador och sen diverse småhundar, papillon, terrier etc...felet är INTE hunden utan ägaren. däremot borde "hundkörkort" införas för ALLA. dvs obiligatoriska hundkurser för alla som köper hund.
    Fast Rottis räknas väl inte som "kamphundsras"?
  • katrili

det finns så många människor som inte kan läsa hundar, det är väldigt sällan en hund kommer mot en människa i aggression. Att tex en hund har öppna käftar betyder inte att dom ska gå till anfall, de har bara öppen mun =)
    min voffsing har aldrig känt på människans ilska eller hat och är därför en väldigt fin och lydig hund, hängiven människan och alla människor hon ser tror hon är hennes vänner, självklart får hon inte gå fram och hälsa på människor hur som helst, men hon skulle aldrig göra någon illa, och hon är en amstaff, men ingenstans en kamphund, hon är en familjehund, att hon ska förbjudas kan jag inte se, det är kanske bättre att man skaffar "körkort" för att ha hund, det är människor som inte passar som hundägare om de är aggressiva, inte hunden det är fel på...

• Teskedsmamman

Det ska vara en mycket kunnig människa som ska äga en kamphund, nu snackar vi om pitbulls och olika korsningar med samma... T ex amstaff, dober, Rottis och liknande bruksraser har funnits länge och de är oftast så avlade att skärpan är borta i mångt och mycket...

Andra raser som de stora raserna från italien *minns inte* Napoletano... kan också vara farliga hundar om det inte är en människa som kan...

Nä, inte förbjuda raser, men kräva körkort för rasen.

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Zemcia

nej jag tycker inte de ska förbjudas, äger en själv så jag kanske är partisk. En hund är en hund men dessa har en "kamplust" som inte ska väckas till liv genom för lite motion och t.ex. misshandel av hunden, men det är i princip samma med alla hundar, en uttråkad, omotionerad hund är en farlig hund tycker jag.

Känner mååånga med små knähundar om inte ger de den hjärngympa och överlag motion de behöver, vilket leder till ettrighet och andra nervösa drag som sedan leder till bett.

Allt är dessvärre inte svart vitt och man kan inte hålla på och förbjuda ut i det oändliga för dessa förbud leder inte någonstans.

Svar på tråden Tycker ni att man ska införa ett förbud mot att äga "kamphundsraser"?