• devega

Vem sköter vad i hemmet?

Vad tycker du är rimligt att den som går hemma med barn ska sköta i hemmet under dagen? Hur delar ni upp det?

• Svar på tråden Vem sköter vad i hemmet?
  • Mickis74

Vi delar inte upp alls.....

Jag som föräldraledig gör det jag känner för/orkar för dagen, resten hjälps vi åt med kvällar och helger.

• Nyfiken gul
    Mickis74 skrev 2008-07-27 13:42:45 följande:
    Vi delar inte upp alls.....Jag som föräldraledig gör det jag känner för/orkar för dagen, resten hjälps vi åt med kvällar och helger.
    samma här!!

i vanliga fall kör vi 50-50 men nu när vi har en nyfödd så gör jag det jag kan o hinner med o resten hjälps vi åt med när båda är hemma.
    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • devega

men vad tycker ni är rimligt att begära om man själv är borta och arbetar under dagen?

• Mickis74

* lagar mat
    * diskar
    * dammsuger
    * tvättar
    * handlar

Tycker egentligen inte det finns nån rimlig uppdelning överhuvudtaget....hem och barn ska ju skötas på samma sätt även om en är föräldraledig tycker jag. Finns inget som säger att den som är föräldraledig ska göra mera.

• Mickis74

Min man hjälper till/stöttar även vissa nätter när det behövs, även om han ska upp och jobba. Har tagit lillskrutt om han strulat sent och inte kommit till ro osv.

• Indillia

Jag tycker det räknas lite som ett jobb att se efter barn också så vi gör som vanligt. Det vi känner för, vilket blir ungefär hälften.

• devega

visst är det ett jobb att vara hemma och ta hand om barn. föräldra"ledig" är ju totalt missvisande. :)
    jag har börjat jobba igen och vår dotter är 11 månader. min sambo är hemma med henne men det känns som om det inte händer något alls i hemmet under dagarna. han diskar, men inget annat. tänkte därför kolla hur andra har det för att se om jag är ute och cyklar när jag tycker att det står stilla här hemma.

• TantaLoran

jag gör allt.
    då menar jag ALLT.
    så nu när jag är i v34 och har allehanda gravbekymmer så tycker han fortfarande att jag ska laga mat ta disken göra rent spis mm mm så nu vägrar jag laga mat!
    orkar inte, har karpateltunnelsyndrom och skitont i häderna.foglossning mm.
    nä han kan ta sig i där bak!

• devega

fy tusan vilken gubbe! hoppas du kan ta honom i örat, det där är ju inte hälsosamt för dig.

TantaLoran skrev 2008-08-09 14:03:16 följande:
    jag gör allt.då menar jag ALLT.så nu när jag är i v34 och har allehanda gravbekymmer så tycker han fortfarande att jag ska laga mat ta disken göra rent spis mm mm så nu vägrar jag laga mat!orkar inte, har karpateltunnelsyndrom och skitont i häderna.foglossning mm.nä han kan ta sig i där bak!
  • fairyfloss

Jag:
    Tar hand om sonen (självklart tar min man hand om honom ibland också, men jag gör det mest)
    Tvättar
    Gör rent i köket (förutom disk)

Han:
    Jobbar
    Diskar

Vi hjälps åt:
    Matlagning
    Damsugning
    Inköp

Fungerar bra!

Svar på tråden Vem sköter vad i hemmet?