• Made in Taiwan

Bäbisar i tropisk värme?!

Jaha, då får man byta forum då från graviditet till föräldrar!
    Bor i Taiwan och just nu är det 36 grader mest varje dag. Kvällstid går det ned
    till ca 30 grader. Hög luftfuktighet.

Min fråga till er som har barn i liknande temperaturzoner, hur går det? speciellt med små bäbisar? Blir ju inte den typiskt svenska mammaklubben som tar timslånga promenader med barnvagnen direkt... Nu är bara bäbisen 5 dagar gammal men märker att han blir röd i hyn, trots ej solexponering då de promenader vi tagit har varit på kvällen och i en underjordisk galleria, men det är mycket varmt ändå... Det här med värmen är det som oroar mig mest just nu som nybliven förälder!!

tack för svar

/A.

• Svar på tråden Bäbisar i tropisk värme?!
  • Anneyim

Hej!

Vi bor i Turkiet med våran 4,5 månaders dotter och tempen här ligger på ungefär detsamma som hos er!

Vår dotter klarar värmen fint, får lite värmeutslag under hakan ibland men inte mycket alls.
    Hon äter bra, är pigg och glad och vi är ute på dagarna, är på stranden. vid poolen, sitter o fikar någonstans, självklart sker allt i skuggan!

När vi kom hit (jag valde att föda i sverige) var hon 5 veckor gammal så jag har ju inte upplevt värme med så liten bebis som din är..
    Men håll er i skuggan, låt han amma fritt och vistas ute mest kvällstid då det e lite svalare!
    Ett tips är att alltid ha en fuktig handduk med sig, jag brukar blöta en handduk, lägga den i en plastpåse med kylklampar i o ha under vagnen eller i skötväskan, perfekt o svalka av dom med emellanåt!!

• rileysmom

Jag bor i New Jersey, USA, och på sommaren här är det ofta 40 grader och jättefuktigt. Man får helt enkelt stanna inne såna dagar, eller åka till shoppingcentrum som är luftkonditionerade. Vi bor nära stranden och där är det alltid mycket svalare och en skön bris så när barnen är större kan man gå dit ett par timmar på morgonen.

Jag har en kompis som fick barn här för en månad sen och hon har varit mycket inomhus sen dess. Trist...

• Made in Taiwan

Ja, det är ju trist att vara inomhus. Men men, för bäbisens bästa är det nog det som gäller. Vi har inte varit på många promenader sen vi kom hem från BB... *längtar till oktober*

• rileysmom

Även jag som har ett äldre barn håller mig inne med henne när det är riktigt varmt, man står inte ut! Det är fuktigheten som är värst. Jag längtar också till september, oktober när det är superskön sensommar och höst, jobba i trädgården, ta långa promenader!!!

• Mosie

var dotter foddes har ia australien nar det var 45grader varmebolja, de forsta 5 dagarna innan mjolken kom in var jobbiga eftersom hon var sa torstig, men vi tog oss igenom det fint, sen sag jag bara till att alltid ha ett bra solskydd pa vagnen om vi gick ut (ett heltackande men luftigt) och luftiga bomullsklader, hon svettades mycket dock och at ofta pga av torst, men sa lange hon inte stektes i solljus klarade hon sig ratt bra. De ar ratt sa taliga.

• Made in Taiwan

Tack för era svar. Vi har hållit oss inomhus för det mesta, men ibland har vi vågat oss ut ändå, kvällstid är ju ok. Igår hade vi bara 30 grader, "skönt". Tack och lov är det inte så ofta han sett ut som en tomat!

/A.

• L M

Hej! Vi bor i Hong Kong så det är nog ung samma klimat som ni har i Taiwan. Vår son är 9 mån nu. Han verkar klara värmen rätt bra. Har honom såklart i skuggan och försöker ge honom mycket att dricka. Han svettas massor! Det är också skönt att få komma in i AC emellanåt... Tipset med blöt handduk som nån gav verkar ju bra.

Hoppas er lilla mår bra!

Stolt mamma till Carl
Svar på tråden Bäbisar i tropisk värme?!