Tacksam för råd
Hej
Min femåriga dotter har hamnat utanför på sin dagis. Hon är flerspråkig, så det innebär att hon inte pratar lika bra svenska som sina jämngammla. Hon har under hela sin tid på dagis lekt med mindre barn. För ett och ett halvt år sedan hittade hon sin bästa kompis, ett år yngre flicka. Dom har hängt ihop sen dess. Nu har hon inte så många jämngammla flickor på sin dagis. Dom är fem stycken sammanlagt (bor i ett mindre samhälle) och min dotter får aldrig vara med. Dom här flickorna leker ihop på fritiden med. Jag har påpekat detta för dagispersonalen, att dom ska hålla ögonen öppna och försöka få med min dotter men det går inte så bra. Har känsla av att dom inte gör någonting. Har också försökt prata med min dotter, att hon ska försöka leka mer med dom och inte bara med sin bästis och har även försökt få hem dom andra tjejerna men förgäves. (i o med att vi bor i ett mindre samhälle så känner ju alla dom andra varandra men inte oss). Orsaken till att jag oroar mig är att om ett år så börjar dom här barnen på förskolan och då har inte min dotter sin bästis med sig. Jag blir supernervös bara jag tänker på detta, att min dotter ska vara där helt själv utan någon kompis..Vad kan jag göra för att undvika detta?Har ni varit med om något liknande?Mycket kan hända på ett år säger min man men jag vågar inte lämna det åt slumpen..