• Mamma Kråkan

Hemma med 4 åring:)

Min lilla tjej har haft turen att få vara hemma med mig ända till nu. Men nu är frågan vi flyttade ner till småland ifrån sthlm runt vintern och tänkte stanna här och hon skulle få börja dagis nu till hösten. hon blev även stora syster nu i april. Men pga jobb så söker vi bostad isthlm igen och kommer flytta tillbaka. Nu är min fråga kan hon vara hemma med mig och lillebror i vinter med och börja efter åretskiftet.
    känns dumt och skola in henne och hon endast går två månader max och sen måste slut+flytta. Jag har gärna henne hemma men många ger en ganska taskiga kommentarer om att det hämmer hennes utveckligen (hon blir fyra till nov).
    vi går iväg varenda dag till öppna förskolan ,lekplatser,biblioteket. och ibland gör vi små andra utflyker. vad tycker ni??

• Svar på tråden Hemma med 4 åring:)
  • Pojkmamma

Jag skulle absolut haft henne hemma. Du aktiverar ju henne själv genom att söka er till verksamheter där hon träffar kompisar. Och det rör ju sig bara om några månader.

• Boel1

Det hämmar absolut inte hennes utveckling på något sätt!! Jag blir riktigt arg när jag hör såna kommentarer! Jag hade min äldsta tjej hemma tills hon var fyra, och hon är inte det minsta hämmad i utvecklingen, tvärtom! Dessutom ska din flicka ju börja på dagis efter jul, det är väldigt klokt tänkt att inte börja på ett dagis för att byta sen efter bara några månader!

• Mamma Kråkan

Tusen tack för era fina kommentarer :) känndes ju alldeles rätt att hon ska vara hemma men när folk är så elaka rent ut sagt så blir man lite tveksam

• Um muhammed

Bry dig inte om vad folk säger utan gör det som känns bäst för dig och din dotter..
    själv har jag mina barn hemma och min älsta är 4 och jag har inga som hälst planer på att få in henne på dagis.

• Mejk

Hämmar utveckligen har jag adrig förstått! Jag var hemma med min mamma och lillasyster tills dess att jag började skolan. Gick på kyrkansbarntimmar en förmidda i veckan, mamma tog med oss på sånglekis och annat så vi träffade andra barn och sen så pysslade mamma massor med oss. Inte var vi senare än några andra barn, snarare tvärt om!
    Så ha henne hemma du!! =)

• Angel73

Ha henne hemma om du har möjlighet, det är ju lyx, njut, tids nog ska hon iväg varje dag.

• Tulibul

Du ska göra det som känns bäst för dig..och det tror jag redan du hittat och vet. Du nämner många olika slags aktiviteter som du ska ta din 4 åring på och det är väldigt kul och bra. Men stressa inte upp dig för att du tror att din fyraåring missar massor i utveckling för att du inte tar ut henne varje dag på äventyr. Att bara kunna vara och "fånga livets vardagliga stunder" är den största lyx du kan bjuda på som förälder idag.

Må så gott tillsammans!

• Galadriel

Jag skulle också ha henne hemma! Det låter jättemysigt, tycker jag.

Jag tycker det verkar vara lite hysteriskt det här med att barnen skulle hämmas i sin utveckling bara för att de inte är på förskolan. Det tror inte jag ett dugg på, så länge som man inte helt isolerar sig från andra människor...

Jag och min sambo kommer få skola in vår son när han är 1,5 år. Jag har t.o.m hört att "vi kommer få det svårt" när vi väntar SÅ LÄNGE med att låta honom börja. Vad är det för samhälle vi lever i då, undrar jag? Jag skulle gärna stanna hemma lite längre, men det blir knepigt rent ekonomiskt för oss.

• Tulibul
    Galadriel skrev 2008-08-18 18:04:53 följande:
    Jag och min sambo kommer få skola in vår son när han är 1,5 år. Jag har t.o.m hört att "vi kommer få det svårt" när vi väntar SÅ LÄNGE med att låta honom börja. Vad är det för samhälle vi lever i då, undrar jag? Jag skulle gärna stanna hemma lite längre, men det blir knepigt rent ekonomiskt för oss.
    LYCKA TILL med inskolningen! Hoppas du hittar några möjligheter framöver att kunna vara hemma med ditt barn om du så gärna vill det. Och du...strunta i alla dessa kommentarer att det skulle vara så svårt att skola honom, tänk istället vad fler underbarta stunder ni hunnit med tillsammans innan han börjar förskolan.
Svar på tråden Hemma med 4 åring:)