• yaourt

Barnkyrkogård i Göteborg

Hej. Jag läste i boken Att leva med en ängel i familjen att det på vissa ställen, bl a i Lund, finns speciella barnkyrkogårdar där barnet urnsätts efter kremering på en speciell plats. Att man där kan sätta en sten med barnets namn.

Jag tyckte det här lät precis som vi vill ha det så nu undrar jag förstås om det är någon som vet mer om det och om ni kan "rekommendera" en fin kyrkogård till vår lilla flicka...

• Svar på tråden Barnkyrkogård i Göteborg
  • Cinza

Vår pojke ligger på Östra kyrogården. Vi valde att ta över en vanlig gravplats så vi fick en ram runt och lite större plats att göra fint på. De har även en urnlund där man får plats att sätta en sten och en liten plats över till plantering.

Jag har för mig att Jonsered har en barnkyrkogård, men det är ju en bit...

• Zoieli

Jag vet ju inte vart ni bor... men Fässbergs kyrkogård i Mölndal, strax utanför Göteborg, har en barndel bredvid minneslunden. Där ligger nu ca 20 barn? Några barn har egna gravar runtomkring på fälten och en del ligger på barndelen. Vår Vendela och Vega ligger där.

Det man kan tänka på är ifall man vill ha en familjegrav, vanlig grav eller minneslund. Beslutet ska kännas rätt just för er. När vi gick på kyrkogården så kändes det helt rätt för oss med barndelen.

Stora varma kramar/Elisabeth med *Vendela*, Vilda och *Vega*

• yaourt

Tack Zoieli för din omtanke!

Jag undrar över stenen. Är det en "standard" där alla har likadana plattor typ eller får man utforma sin egen?

• Zoieli

Hej igen!

På barndelen finns både naturstenar och gravstenar som man utformar själv. En del har enkla små naturstenar och en har en gravsten som en nallebjörn. Det finns både liggande och stående gravstenar.

Vår sten är en natursten hittad i Bohuslän som stenhuggaren graverade åt oss. Hittar man en natursten så ska den inte vara för porös i ytan då man brukar blästra lite på ytan innan texten skrivs in.

Minneslunden ligger precis bakom och den är jättevacker.

Hoppas att ni finner det som känns rätt för er!

Varm kram

• essarf

Det finns ett "barnfält" på kvibergs kyrkogård. Men det är dåligt med stenar där. Ganska tomt. Men far dit och titta så får du en egen uppfattning.

• yaourt

Åh vad skönt att läsa att det finns olika alternativt. Inspirerande! Jag skall titta runt. Någon annan som har förslag?

• essarf

Jag tänkte mer på en kyrkogård som ligger bra till så att graven ofta får besök, samt att det skall vara en fin plats.

Svar på tråden Barnkyrkogård i Göteborg