Dö kommer du inte att göra! Om du föder på sjukhus så är du i mkt goda händer o väl övervakad. Jag har inga siffror men det är nog väldigt ovanligt att man dör vid förlossningen nu för tiden. Har du ingen allvarlig havandeskapsförgiftning eller någon annan komplikation under din graviditet så tror jag inte att du behöver oroa dig det minsta! Även med sådanna komplikationer så är man så väl övervakad o sjukvården är toppen i Sverige! Att du ska dö för att moderkakan inte kommer ut behöver du inte oroa dig för, då tar de ju ut den med ett ingrepp.
Men rädsla är ju sällan rationell så du kanske skulle må bra av att prata med någon kurator eller så. Ta upp din rädsla med din BM. Jag tror också att det kan vara bra att skriva i ditt förlossningsbrev/journal så att personalen som ska ta hand om dig vet om din rädsla. Kanske bra om du kan stanna på bb några dagar efteråt också så att du känner att du mår bra o är stabil innan du åker hem.
Jag är också rädd för förlossningen men inte att något ska gå fel, utan mer för smärtan. Hur jag ska hantera den. Men jag försöker tänka att andra kvinnor klarar ju det så varför skulle inte jag göra det. Och kvinnor väljer att skaffa barn igen, det måste ju betyda att smärtan ändå går att stå ut med. Jag litar även jätte mkt på den sjukvård vi har i Sverige, att personalen kan sitt jobb o kommer stötta mig på bästa sätt. Det tycker jag att du också ska försöka göra! Det här är inget vi kan styra över. Vi måste bara acceptera att vi inte kan kontrollera exakt vad som händer under förlossningen o istället lita på att andra kan sina jobb. Som när man flyger. Själv kan man inte göra ett skit. Man är helt utlämnad i pilotens händer. Är du flygrädd också?
Man måste i livet sätta sig i situationer där man inte själv kan påverka, och jag lovar dig att du påverkar det inte till det bättre genom din oro. Tvärtom kommer den göra din graviditet jobbigare o kanske begränsa dig under förlossningen, till ingen nytta då du inte kan påverka om nåt så hemskt skulle inträffa. Ge dig hän o acceptera att du inte kan styra, påverka eller veta när, var o hur du kommer att dö. Det finns ett bra uttryck som lyder "Sedan jag gav upp mår jag mycket bättre" Det ligger något i det. Ge upp det man inte själv kan styra över. Oj det blev långt det här...
Lycka till, det kommer att gå jätte bra!