• geronimo

Ex sambo ett måste för min dotter? Tips ochråd.

Hej!

Jag har ett "problem" jag skulle vilja ha lite tips och råd angående.
    Visste inte i vilken forumdel jag skulle lägga detta så det fick bli här.

Först lite kort bakgrundsfakta.

Jag bor idag ensam med min dotter på 5 år och har egen vårdnad.

Hon flyttade till mig när hon var ca 1,5 år gammal eftersom hennes mamma inte kunde ta hand om henne.

Jag och min dotters bio mor har aldrig haft ett förhållande eller levt tillsammans. Fick reda på att
    jag var pappa när min dotter var 6 månader gammal.

Idag så finns mamman knappt med i bilden, hon hör av sig per telefon lite då och då

(hon sitter dömd för ett lång fängelsestraff och kommer ut om ca 2 år)

Nu till min fråga.

Sen i ungefär ett år tillbaka träffade jag en tjej som jag senare blev sambo med i september förra året.
    Detta varade tills i maj i år då det tog slut pga att hon inte visste vad hon kände osv osv.
    Nu i efterhand känns det väldigt bra då jag verkligen sett den rätta sidan av henne. Jag har
    kunnat gå vidare med mitt liv och har inga känslor kvar för henne.

Min dotter och hon hade en väldigt bra relation under den tiden vi vart sambo. Det gick så "långt" att
    hon kallade henne för "mamma" vilket inte var något vi påtvingade henne utan något som kom naturligt
    för min dotter. Troligen för att hennes riktiga mamma inte finns med i bilden.

Nu vet jag inte hur jag ska göra i framtiden ska jag låta min dotter och ex sambo träffas regelbundet
    och fortfarande ha kontakt?

Jag känner att jag inte vill ha någon kontakt med min sambo eftersom hon både varit otrogen samt
    träffat en av mina kompisar och haft sex med honom trots att jag sa att detta inte var okej. Så
    ni kan säkert förstå varför jag inte vill ha någon kontakt. Så när jag fick reda på vad hon gjort
    så "stängde" jag bara av, dvs svarade inte i telefonen när hon ringde utan förklarade för henne
    att jag hör av mig när jag känner att jag är redo. Detta var väl mer än hon kunde hantera och det
    var väl först när jag stängde av helt hon insåg sitt misstag, så hon har ringt och ringt och
    smsat och smsat. Alltifrån att jag är världens sämsta pappa som "misshandlar" sitt barn eftersom
    de inte får ha kontakt. Till att hon ska anmäla mig till socialen osv osv. Varvat med sms där hon
    hon ber om ursäkt osv och vill ha tillbaka mig. Med andra ord känns det inte som hon har alla hästarna
    i stallet..

Jag har inte någon gång hindrat min dotter ifrån att ringa min ex sambo när hon saknat henne eller
    sagt något illa om henne.

Min ex sambo hävdar att det är viktigt att hon och min dotter fortfarande har kontakt osv för hon
    menar att det skadar min dotter otroligt mycket. Hon har tillochmed (enl henne) pratat med flera
    psykologer som hävdar detta.

Jag har varit i kontakt med en psykolog som hävdar att det inte alls är skadligt för min dotter
    eftersom min ex sambo inte varit del av hennes liv så länge. Samt att saknar min dotter henne
    så kan man ju alltid ringa.

Min dotter säger ibland att hon saknar min ex sambo och att hon längtar efter henne och det har
    jag full förståelse för. Samt att hon ibland är ledsen över detta. Jag tröstar henne och försöker
    förklara så gott jag kan. Min dotter förstår att jag och min ex sambo inte är tillsammans längre
    och det känns som hon har "accepterat" detta. Sen har min exsambo och min dotter pratat om att när
    min ex sambo flyttar till vår ort igen (hon jobbar på annan ort över sommaren) så ska de köpa saker
    osv till min ex sambos lägenhet som min dotter kan ha där när hon hälsar på osv osv. Det känns inte
    riktigt okej för min del då jag inte vill ha någon kontakt med min sambo pga hennes beteende.

Så nu undrar jag hur jag ska göra? Ska jag låta de träffas eller ska jag begränsa kontakten till
    telefon?

Vad är rätt och fel?

Tips kommentarer och råd mottages.

• Svar på tråden Ex sambo ett måste för min dotter? Tips ochråd.
  • mammatalman

kan inte hon få vara barnvakt eller liknande? gå på zoo eller nått sånt?

• Zuze

Eftersom som du skriver att din ex inte verkar ha alla hästar i stallet så tycker jag inte det är ok att låta en sån person påverka din dotter,jag tror man formas väldigt myckret som person i just den åldern hon är i, så jag hade begränsat det till telefon och sen kanske det rinner ut i sanden efter en tid.Jag tror din dotter behöver en bättre mamma förebild än henne.

• jenny99

Man ska aldrig flytta ihop snabbt eller ses allihop för mycket när man har barn.
    För barn upplever sådan jobbig smärta och förlust när de förlorar någon.

I det här fallet är skadan redan skedd och jag tycker absolut ditt ex sambo och dotter ska ha bra kontakt.
    Ni kan väl dela på endel av ansvaret?
    Dottern kanske kan sova där en natt i veckan.

Men det beror oxå på vad din ex sambo vill och önskar.

• maritmedm

Du ska inte lämna din dotter till ngn du inte har förtroende för. Kankske är det så att ditt ex ska hålla sig undan så att det blir bara du och dottern en period så hon får tid att läka sina sår och sluta längta efter ex:et som en mamma.

• annasbäbis

Tycker också du ska begränsa kontakten till telefon. Din dotter har en mamma, trotts att hon sitter i fängelse.

Tänk detta senario...
    - Hon kallar ditt ex för mamma, hon fortsätter träffa henne
    - Ditt andra ex kommer ut från fängelset och vill ordna upp sitt liv o börja träffa sin dotter- vara mamma igen
    - Du träffar en ny tjej som du gifter dig med

Det blir 3 "nya" mammor... Tror det kan bli förvirrande för din dotter.

Ditt ex verkar bara, tycker jag i alla fall, se detta som en chans att få tillbaka dig. Nej försök begränsa kontakten med henne. Har hon dessutom hotat med soc är hon ingen vidare förebild. Ingen jag skulle vilja lämna mitt barn till.

• annasbäbis

Kan tllägga.... Skillnad hade varit om du o ditt ex varit tillsammans i många år. men ett år anser jag inte tillräckligt för at hon ska få behålla kontakten med din dotter.

• geronimo
    annasbäbis skrev 2008-07-18 10:57:25 följande:
    Kan tllägga.... Skillnad hade varit om du o ditt ex varit tillsammans i många år. men ett år anser jag inte tillräckligt för at hon ska få behålla kontakten med din dotter.
    Lite så jag funderat också. Jag kan erkänna att jag lite för fort fram med min ex sambo och vi flyttade ihop lite väl tidigt. Alltid lätt att vara efterklok dock.

Nästa gång jag träffar något ska jag ta det mycket försiktigare tills jag vet att allt känns rätt.

Här måste jag se till min dotters behov i längden och inte bara till nuet trots att hon kanske mår dåligt just nu. Men jag är rätt övertygad om att lillan klarar det, hon har varit med om mycket och tillsammans är vi båda starka.

Jag känner att jag inte vill ha någon kontakt med min ex sambo pga hur hon har betett sig mot mig.
  • geronimo

Någon som varit med om något liknande?

• SCSI

Ett år är inte så lång tid ur ett vuxet perspektiv, men det är en rätt stor del av en 3-4årings liv. Sett ur det perspektivet tycker jag att det är taskigt att introducera relationer i ett barns liv om man inte är beredd att låta barnet behålla dem... Visst, ditt ex har betett sig illa i ER relation, men har hon svikit din dotter i DERAS relation? Om inte, varför inte svälja din stolthet och ditt sårade ego och låta dem träffas? Det är ingen självklarhet att den man lever med älskar ens barn, och ju fler vuxna personer som finns och ställer upp för ett barn desto bättre.

Vi har pratat en del om det där här hemma. Jag har funnits i min bonussons liv i 1½år - inte så lång tid för mig, men han har inga minnen av att pappa en gång bott med nån annan än mig. Han har en mamma, så jag slipper fylla det hålet, men jag är ändå en viktig person i hans liv och vår relation betyder mycket för både mig och - hoppas och tror jag - honom. Skulle hans pappa och jag av nån anledning göra slut, eller hans pappa dö, kommer jag göra allt jag kan för att få fortsätta bonusen trots att vi inte har nån som helst laglig rätt till varandras umgänge.

• geronimo

Hur ska jag hantera situationen när jag träffar en ny kvinna?

• geronimo

Finns det någonstans man kan få proffshjäl ang detta?

• maritmedm

När du träffar en ny kvinna så ska du som du själv skrev, ta det lungt! Träffa dn nya själv först, kanske på kvällar då dottern sover osv... det är mitt tips. Plus att inte visa inför dottern att ni är ett par förrän ni är säkra.

Svar på tråden Ex sambo ett måste för min dotter? Tips ochråd.