• Mor Mona

Hur ofta/många ggr kan man donera ägg?

Har precis börjat fundera på att donera ägg efter 4 helt okomplicerade graviditeter som resulterat i 4 friska fina söner! Har läst en del om det på nätet men nåt jag inte hittat svar på är hur ofta och hur många ggr man kan donera ägg!
    Är det något som ni som redan donerat ägg skulle vilja berätta för mig nu när jag är i funderingsstadiet? Mycket tacksam :)

• Svar på tråden Hur ofta/många ggr kan man donera ägg?
  • MoJ

Mor Mona: Vad roligt att du börjat fundera på att donera ägg! En kvinna som donerar får ge upphov till sex barn. Äggen får användas till fler än en kvinna. Du kan läsa mer på t ex www.villhabarn.com/agglagreg.html, som även länkar vidare till Socialstyrelsens regler och riktlinjer.

Alt kan du gå direkt till reglerna för äggdonation i Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om assisterad befruktning
    www.socialstyrelsen.se/Publicerat/2003/1922/2002-10-13.htm
    Läs mer om barnets rätt att få veta om sitt ursprung www.socialstyrelsen.se/Publicerat/2004/8421/2004-1-1.htm

/J

• Raspberry81

Jag har också hört att man får donera sex gånger i sverige? Men menas det att man får donera sex gånger till sex olika kvinnor då? Eller att man ex donerar tre gånger där sex kvinnor/par delar på äggen?

• MoJ

Jag tolkar Socialstyrelsens regler som att en och samma kvinnas donerade ägg får ge upphov till max sex barn. Det står inget om hur många gånger man får donera, utan det är antalet födda barn från de donerade äggen som räknas. Som jag tolkar texten spelar det alltså ingen roll hur många barn man själv har sedan tidigare eller vill skaffa framöver för egen räkning, eftersom de inte blir till av donerade ägg utan av egna!

Jag kan inte utifrån det jag tagit reda på svara på hur många gånger man kan donera ägg. De uppgifter vi fått är att det är i genomsnitt ca 30-40% sannolikhet att det föds ett barn från ett inplanterat äggdonationsägg. Vilket är ganska bra med tanke på att för "spontana/obehandlade/normala" graviditeter ligger samma sannolikhet på 20-25%.

Det ni fick mig att fundera på är hur man räknar frusta befruktade ägg som i riktigt lyckosamma fall skulle kunna leda till ett syskonförsök några år senare?

• HannaS86

Vi pratade om det i äggdonatorernas tråd också och på de flesta ställena i sverige verkar det vara 3 donationer/donator som gäller. Då donerar man till 2 par varje gång.

Svar på tråden Hur ofta/många ggr kan man donera ägg?