• londonmamma

    Flyyta hem fran England - skolor och daig med internationell inriktning? Nagon som har tips?

    Vi har bott i england i 5 ar, 2 av vara 3 barn ar fodda har och gar i skolan. Nu funderar vi pa att kanske flytta hem igen till Stockholm i januari och borjade fundera pa skolor och dagis. Da barnen pratar battre engleska an svenska sa ser vi garna att de fortsatter sin internationella utbildning. Nagon annan som bott utomlands och flyttat hem och valt att behalla barnen i internationella skolor - eller som har tips pa daigs / forskola / skola i Stockholm som ar engelsksprakig?Givetvis tar vi tacksamt emot alla tips och information om hur det ar att flytta hem med skolbarn fran utlandet! Tack pa forhand!

  • Svar på tråden Flyyta hem fran England - skolor och daig med internationell inriktning? Nagon som har tips?
  • Intelligenti pauca
    londonmamma skrev 2008-07-17 10:23:17 följande:
    Vi har bott i england i 5 ar, 2 av vara 3 barn ar fodda har och gar i skolan. Nu funderar vi pa att kanske flytta hem igen till Stockholm i januari och borjade fundera pa skolor och dagis. Da barnen pratar battre engleska an svenska sa ser vi garna att de fortsatter sin internationella utbildning. Nagon annan som bott utomlands och flyttat hem och valt att behalla barnen i internationella skolor - eller som har tips pa daigs / forskola / skola i Stockholm som ar engelsksprakig?Givetvis tar vi tacksamt emot alla tips och information om hur det ar att flytta hem med skolbarn fran utlandet! Tack pa forhand!
    har du kollat Sthlms kommuns hemsida?
    För den som är intelligent räcker det med få ord
  • londonmamma

    Hej,

    Jag har kollat runt pa lite olika sidor med internationella skolor och ocksa pa skolverkets site utbildningsinfo.se - men det ar alltid kul att fa tips och rekomendationer fran andra personer som gjort liknande och kan tipsa om vad man skall tanka pa vid en hemflytt med barn i skolalder.

  • jsmfb

    Kolla in mumsinsweden.com, där finns många som bor i Stockholmsområdet och har barn i internationella skolor. Själv flyttade jag hem med en 15 månaders så jag har inga egna erfarenheter. Det är långa köer det vet jag i alla fall.

  • londonmamma

    tack snalla!
    har kollat pa lite olika skolor - en del ar lika dyra som har... och en del gar genom komunen da du far chans till "skolpeng" / bidrag.

    skall genast kika pa mumsinsweden seidan

  • Little J

    Hejsan,
    den här länken är iofs från Amerikanska Ambassadens i Stockholm hemsidan, men den ger en massa information om engelska förskolor/skolor i Stockholms området.

    Själv funderar jag mer på att min dotter vid skolstarten ska börja i en engelsktalande skola, just nu går hon på en "svensk" förskola. För mig är nog pedagogiken (innehållet i verksamheten) viktigare f.n. än att man talar engelska..
    Fast o andra sidan pratar vi nästan uteslutande engelska hemma så hon får väldigt mycket engelska från oss.

    stockholm.usembassy.gov/consulate/acs_eng_schools.html

  • FrökenBokmal
    londonmamma skrev 2008-07-17 13:41:17 följande:
    tack snalla!har kollat pa lite olika skolor - en del ar lika dyra som har... och en del gar genom komunen da du far chans till "skolpeng" / bidrag.skall genast kika pa mumsinsweden seidan
    men är det inte förbjudet att skolor ska kosta i Sverige? det är ju tom så för högskoleutbildning...
  • londonmamma

    hej,

    tack snalla for alla svar och tips pa var vi kan vanda oss! Vi har inget emot att betala skolavgift - men om man kan fa lite hjalp av komunen for tat barnen skall fa behalla sin tvasprakighet sa kanske man kan ta chansen att kika pa den losningen. Som det ar nu sa gar barnen i privat skola i england - och det ar kostsamt....

  • amnai

    Nja, det är förbjudet om det är skola som vänder sig till svenska barn. Det finns ett fåtal skolor som vänder sig till barn som tillfälligt bor i Sverige, som British Primary och International School of Stockholm (tror jag den heter). Dessa skolor tar emot svenska barn i mån av plats vad jag förstått, och undervisar helt efter brittisk resp amerikansk skolplan.

    Kanske får man ta med skolpengen till dessa skolor, men det kostar ändå en del ur egen ficka.

  • Elivet

    Hej, skulle vara intresserad av att höra hur ni gjorde. Vi är en familj i England med två barn som funderar på flytt tillbaka till Stockholm. En har precis gått klart reception, den andra är på dagis. Alla tips är välkomna!

  • TvillingmammaVästgöte
    FrökenBokmal skrev 2008-08-12 19:45:27 följande:
    men är det inte förbjudet att skolor ska kosta i Sverige? det är ju tom så för högskoleutbildning...
    Det finns ett undantag för Internationella skolor. De är inte riktade till svenska barn utan till familjer som bor här en kortare tid. Men barn med engelska som modersmål kan få plats även om de bor stadigvarande i Sverige. 
Svar på tråden Flyyta hem fran England - skolor och daig med internationell inriktning? Nagon som har tips?