• änglavinge

Kejsarsnitt eller 'smärtfri' igångsättning?

Var på mitt andra läkarbesök idag angående att jag vill ha kejsarsnitt. Läkaren vill istället ge mig en näst intill smärtfri vaginal förlossning. Födde första barnet vaginalt utan ngn bedövning och är nu inte så sugen på att vara med om det igen av olika orsaker.

Är det någon här som varit med eller vet ngt om en sådan förlossning? Jag skulle isf få ett datum tidigare än beräknad födelse och bli igångsatt och få olika sorters bedövning så att det skulle bli näst intill smärtfritt.

Låter lite overkligt i mina öron. Någon som vet något om det??? Vet inte hur jag ska göra. Vill ju göra det bästa för barnet, samtidigt som jag själv vill må så bra som möjligt och inte oroa mig...

• Svar på tråden Kejsarsnitt eller 'smärtfri' igångsättning?
  • digimax

Har aldrig hört talas om smärtfri förlossning...
    Tyvärr
    Blir man alltför drogad så får man problem att krysta och sen kommer man knappt ihåg nånting alls efteråt så frågan är ju vad din läkare menar med näst intill smärtfri??

• änglavinge

Det märkliga är att hela vitsen med den 'smärtfria' igångsättningen var att jag INTE skulle känna mig drogad eller 'väck' pga smärtan utan känna att jag var fullt medveten om allt som händer och inte tappa kontrollen. Däremot så kunde dom hjälpa till med att få ut bebisen ifall att jag inte kunde krysta själv.

Ska tillbaka om 2 veckor igen. Men det är många tankar som hinner fara runt i huvudet innan dess....

• digimax

Du får nog fråga läkaren hur han menar för krysta ut barnet och bm liggandes på magen och trycker är det enda jag känner till.
    Jga råkade drogas såpass att värkarna försvann och sonen fastnade och det enda jag hörde var hur dom sa åt mej gång på gång att det enda som kunde hjälpa honom ut var jag genom att krysta..
    Hoppas det löser sej iaf för dej

änglavinge skrev 2008-07-16 21:08:27 följande:
    Det märkliga är att hela vitsen med den 'smärtfria' igångsättningen var att jag INTE skulle känna mig drogad eller 'väck' pga smärtan utan känna att jag var fullt medveten om allt som händer och inte tappa kontrollen. Däremot så kunde dom hjälpa till med att få ut bebisen ifall att jag inte kunde krysta själv. Ska tillbaka om 2 veckor igen. Men det är många tankar som hinner fara runt i huvudet innan dess....
  • skruttan82

Jag är nyfiken på vad läkaren menade med smärtfri förlossning.
    Har du varit där än och fått svar på hur dom tänkte sig det?
    Vore spännande att höra...

• änglavinge

Har tyvärr inte träffat läkaren igen som sa det, hon gick på semester... Träffade en barnmorska i Klara-gruppen (förlossningsrädsla) och hon var väldigt positiv till det hela oxå. Hon pratade om nått lugnande medel och morfin sprutor (hon sa att det brukade gå bra - men jag är lite skeptisk) Sen kom det fram att jag inte kunde få ryggbedövning som hon oxå tänkt sig (fel på min rygg), däremot kunde narkos sätta spinal-ryggbedövning.

Men allt känns fortfarande väldigt osäkert. Ska träffa henne i veckan igen. Sist pratade vi nämligen mest om vilket jag skulle ha, snitt eller igångsättning.

Har ni några erfarenheter? Läste här inne att många bliev dåliga av morfin sprutor :(

• maddec

Jag fick ryggbedövning med min 1:a och jag upplevde den som totalt smärtfri, men jag kunde ändå krysta(om än ganska svaga krystvärkar)när det kom till kritan. Jag älskade bedövningen för man slapp panik och rädsla och kände att man var där som sig själv.

• digimax

morfin sprutor för att föda barn?Låter i mina öron lite väl.....

• Cia o krabaten

Tycker det låter väldigt otroligt med smärtfri förlossning.
    Skulle inte alla få det då?
    Och om du inte kan få Epidural heller?

• 3xmamma

Trodde de hade slutat med morfin, det är ju inte helt bra för barnet (och kan ge mamman illamående)?

Svar på tråden Kejsarsnitt eller 'smärtfri' igångsättning?