• mars dotter

utdrivningsskedet!

jag är i vecka 27 idag. Väntar mitt andra barn till 14 oktober. Tiden går VÄLDIGT fort då jag redan har en dotter på två och ett halvt år som får dagarna att rulla på.

Börjar bli allt mer och mer rädd inför förlossningen. Sa till mig själv efter första gången att : ALDRIG NÅGONSIN MER! Men nu sitter ja här med magen i vädret och ska snart föda. Jag är BARA rädd för själva utdrivningsskedet, HUR SKA JA KLARA DETTA IGEN?! Snälla jag behöver ALLT stöd som ni kan ge mig, för när jag tänker på hur det kändes så vill jag inte vara med!! Blir det bättre andra gången? Hur var det för er, ni som har fått fler än 1 barn?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:49
    P.S Vill gärna höra vad ni tyckte om er förlossning, vad var värst, värkarna/krystvärkarna eller när bebisen kom ut?

• Svar på tråden utdrivningsskedet!
  • mcsn83

Jag har "bara" fött ett barn. Jag kan dock tänka mig att det är lite lättare andra gången eftersom man vet vad som kommer att hända. En av mina vänner sa att andra barnet var mycket lättare och det berodde nog på att hon visste hur allt gick till.

Lycka till!

• Maria V

Jag väntar oxå nr två. Har en tjej på 16 månader. Men det jag tyckte va värst va nog värkarna från det att dom tog vattnet på mig tills jag fick ryggbedövning. Att krysta ut henne tyckte inte jag gjorde så ont.
    Jag har tid på tisdag, den 22 så vi får väl se hur det går då =)

• EmmaRoSa

Jag tyckte värkarna va jobbiga eftersom jag typ hade värkar i 25 tim allt som allt tog förlossningen 27 tim..men jag tyckte att krystvärkarna va intensiva och rätt så jobbigt men jag hade ju aldrig gjort det förr, har bara ett barn, andra barnet kommer bli lättare rent psykiskt för då vet man ju hur det ska gå till..tycker du ska sluta oroa dig och njuta av din graviditet för det gjorde inte jag med första så när man väntar sitt andra kommer jag i alla fall vara cool lugn..

Det gör ingen nått gott att gå och oroa sig man måste tänka positivt, speciellt för sin lilla bebis skull som känner av din oro..glädjs av det nya tillskottet och ta förlossningen som den kommer, allt kommer säkerligen gå bra då alla säger att andra barne är lättare än första.
    Lycka till//Emma

• mars dotter
    Svar på #2
    Det känns skönt att höra hur andra upplever det. Att du inte tyckte att själva utdrivningsskedet var värst. Hoppas jag får en bättre upplevelse denna gång! Och Hoppas allt går bra för dig också!:)
  • mars dotter
    Svar på #3
    Jag ska absolut försöka hålla mig lugn, jag får helt enkelt ta dagarna som dom kommer och intala mig själv att INGET kan gå sämre Denna gång än vad det gjorde förra gången, ALLT kan bara bli bättre!;) faast det är ganska svårt att tänka så iofs...
    Jag brukar också få höra att med andra barnet går det bättre, men ändå tänker man ju där inne i huvudet någonstans att "nee inte för mig, jag kommer få det jäte hemskt och jätte jobbigt.." Tyåiskt. Men tack för att ni får mig att tänka positivt!
  • Poloc

Är det smärtan du är rädd för så går det ju att få bedövning av bäckenbotten. Prata med bm om hur det fungerar (och skriv in i journalen om ni kommer fram till att det, eller annat, är en bra lösning för dig).

• Joel Ebba

när jag födde mitt andra barn så var jag oxå jätterädd för förlossningen men när dagen kom och hon ville ut så sa jag f*n jag sa ju att jag sldrig skulle göra om detta men den gick fort 3 tim och en kvart hade väldigt intensiva värkar så när jag väl skulle börja krysta så var det bara skönt... Det gick mycket smidigre än första barnet oxå för att man visste hur man skulle göra :)

• Vintersjäl

Jag tyckte värkarna var bra mycket värre än själva utdrivningsskedet. Då hade jag det ändå tufft eftersom ryggbedövningen ställt till det lite, så första stunden krystade jag utan effekt (krystade sammanlagt 1 ½ timma).
    Under krystvärkarna får man ju åtminstone göra någonting, när värkarna kommer akn man bara vara passiv.

• Sussett

Jag har hittills varit med om tre förlossningar då den första var utan tvekan den jobbigaste och längsta. Med de två senaste var utdrivningsskedet väldigt "lätt" jämfört med första förlossiongen. Kan ju ha berott på att jag har haft tätt mellan förlossngarna och muskulaturen lite mer töjbar än vid första...? En skillnad är ju oxå att om man varit med förrut så vet man ju vad som kommer att hända och det har man nog mycket nytta av. Du kommer säkert att klara av det galant! Lycka till!!

Älskar er min underbara familj!
  • mars dotter
    Svar på #6
    jo jag pratade med min BM om det, men hon sa att man inte lägger sådan bedövning längre, i alla fall inte här där vi bor:/ Och hon sa att den gjorde ont att lägga också:O Men ja vill igentligen ha den tror jag.. men ja får se man hinner tänka mkt dom sista veckorna så ja kanske ändrar mitt sätt att ttänka, hoppas jag! Jag hoppas att min oro lägger sig snart.
Svar på tråden utdrivningsskedet!