• Nirre

Pest eller kolera?

För 6 månader sedan fick jag en liten son. Mitt första barn. Förlossningen var lagom skoj med igångsättning, bebisens hjärtljud gick ner ett antal gånger och jag fick värkstimulerande och bricanyl om vartannat. efter 9 timmar aktiv förlossning och 6 cm frågade de om jag ville göra akut kejsarsnitt nu eller vänta två timmar till...
    Kanske med ett slut i urakut snitt istället om bebisen fortsatte såhär. i full gråt kördes jag upp till operation. Fy fan vad rädd jag va.
    Kunde inte ta sonen till mig när han kom ut, va så rädd eftersom magen inte var klar än...

Vill nu ha ett syskon till min lille son, helst nu innan jag hinner bli alldeles för bekväm med att inte ha en graviditet och förlossning framför mig. Tänkte börja försöka på lördag om jag vågar.
    Frågan är hur jag ska föda? Nån som kan ge mig lite fina ord på vägen?

• Svar på tråden Pest eller kolera?
  • Roger Kynard

Hej. Ja förstår om du är rädd och orolig men det finns inget som tyder på att nästa förlossning blir lik din första. Din förlossning liknar min där det efter tolv timmar slutade med att de tog sängen och rusade iväg för att urakut snitt. Kan du inte prata med din bm? Hon kan säkert hjälpa dig så att du får prata med någon om din rädsla.

• jelt

Har för mig att jag hört att man ska vänta med att bli gravid 12 mån efter ett snitt. Kolla upp det, så du slipper komplikationer.
    Annars är det bara att köra på! Ingen förlossning är den andra lik, brukar man säga!
    Lycka till!

• Roger Kynard

Man behöver inte vänta med nästa graviditet. Min bm tog reda på det till mig Så det är bara o tuta o köra ;o)

• Yoda123

Min första förrlossning var hemsk så redan innan jag blev gravid gick jag till en läkare och fick ett papper där hon lovade mig ett snitt! Det var väldigt skönt att ha även fast jag sedan valde vaginal förlossning...

• Nirre

Jag läste att de rekommenderar olika i olika landsting, allt från 0-12 mån när det gäller att bli gravid igen efter kejsarsnitt... Jaja, nu får vi se om jag plussar om lite drygt en vecka eller inte. Spännande!
    Kan dock verkligen inte se klart när det gäller förlossning, ena dagen föredrar jag det ena och andra dagen det andra. Är bara rädd helt enkelt. för allt! Nån annan som känner så?

• Yoda123
    Nirre skrev 2008-07-27 22:17:51 följande:
    Kan dock verkligen inte se klart när det gäller förlossning, ena dagen föredrar jag det ena och andra dagen det andra. Är bara rädd helt enkelt. för allt! Nån annan som känner så?
    Precis så var det för mig och jag bestämde mig inte heller förrän ungefär en månad innan bf. Jag fick alltså välja själv om jag ville snittas eller föda vaginalt, det var som pest eller kolera. Men det blev bra, jag födde vaginalt. Du kan läsa mina förlossningsberättelser i min blogg om du vill...
  • BlueYee

Men om man väljer o föda vaginalt och dom ser att det inte kommer att gå...blir det snitt direkt då eller håller dom på försöker stoppa värkarna som förra gången eller hur bli det då???

• Nirre

Nja, vet inte hur det funkar riktigt där. Kanske att de inte kan garantera dig ett snitt direkt om du väl väljer att prova vaginalt. Om det inte blir ur-akut såklart. Annars får du väl ligga med värkar och vänta på sal, läkare narkos och allt annat... Men skriv i ditt förlossningsbrev att om du öppnar dig för sakta vill du boka snitt?! Inte för att jag vet hur de ställer sig till det...vet ju att snitt alltid är ett "i värsta fall" och när man väl ligger där vet jag inte vad de har för inställning. Därför ska man gå på aurora. Då planeras det mycket noggrannare hur förlossningen ska gå till!

• Kajak

Jag vill säga till dig att VARJE förlossning är UNIKA.

Vi har 2 barn o förlossningar är HELT olika även om dom var vaginalt förlossningar.

Sen vill jag du ska se framåt, inte bakåt på hur tidigare förlossningen var.

Det är DU som avgöra om du ska våga eller inte.

Svar på tråden Pest eller kolera?