• lefva73

Plötsligt är de redan här..

Hej, sitter precis hemkommen från spec bb, mina tvillingar ville ut redan i onsdags(v28+6)... Helt oväntat och inte så lite chockartat.. Nu e jag hemma och de ligger på neo, känns hur konstigt som helst. Man vill ju vara där hos dem hela tiden.. de mår jättebra trots den tidiga ankomsten, men man är ju orolig och så ändå.. Många tankar som yr runt och moderskänslor som bubblar:) Någon som varit med om liknande? Vill gärna höra era historier :)

Eva

• Svar på tråden Plötsligt är de redan här..
  • 2007 Mamma

Grattis! Oj, är de kvar och du är hemma?? Hur små var dom och mår dom bra? halkade bara in här och har absolut inget att dela med mig av gällande detta! Hoppas dom mår bra och växer fort så de får komma hem snart!

• lefva73

2007mamma: ja de är kvar, de ligger i kuvös på neo :)Pojken vägde 1280gr, 39cm lång, flickan vägde 1355gr, 40 cm lång.. Små, men helt underbara. Och de mår bra och allt har hittills gått enligt planerna med dem:)

• 2007 Mamma

Oj så små! Härligt att höra att de mår bra! Hmm... jag trodde en förälder alltid var kvar, men det kanske är olika!

• Snoffsan

Hej! Mina tvillingar föddes i vecka 30+0. Kommer ihåg hur jobbigt det var att åka hem på kvällarna! Vi ringde alltid minst en gång på kvällen och en gång precis innan vi skulle somna och sen direkt när vi vaknade och åt sen frukost och åkte dit igen.

Tror de var ca 5 veckor gamla innan vi fick sova över där.

Det kommer gå fort äve om det känns jobbigt nu! Mina tjejer är nu helt plötsligt 4 år. Känns ofattbart!

Lycka till och njut av de här nätternas sömn även om det kan kännas svårt.

• Elpida

Grattis!!!!
    Usch ja, jag vet hur jobbigt det är att inte få vara nära sin bebis.... Min kille föddes v32+3, och var på NEO 23 dagar varav 18 dagar i kuvös, här på Kreta hade vi endast besöksrätt mellan 18-20 på kvällarna. Men det går fort, försök och ta igen dej så länge!

Skönt att allt gått bra! Lycka till kramar!!!

• Umetjejen79

Hej. Grattis till bebisarna. Jag har själv fått en son i v. 30+1. Han var 10 v på neo. Här i Umeå har de bara 5 föräldrarum till 16 platser så det är först när bebisen ska börja amma på natten som man får ett rum. Det jobbigaste är ett åka hem på kvällen och lämna bebisen kvar.

De första 2 veckorna var vi hos sonen båda två från morgon till kväll, for bara hem och åt lunch mitt på dagen. Sen började vi turas om och en av oss tog sovmorgon ibland. Någon gång for vi på stan tillsammans och shoppade lite som vi inte hunnit med och åt en god lunch ute tillsammans, för att få känna på livet utanför sjukhuset. Trots att det enda man ville var att vara hos sin bebis så var det psykiskt påfrestande att tillbringa så mycket tid på sjukhuset och bära på mycket oro, så man måste unna sig att vila eller göra något annat ibland.

Hoppas allt går bra. /Catrin

• MsBeauty

Grattis!

Fick en son i v. 24+2, han vägde 700 gram. Vi bodde på NEO i över 3 månader. Jag fick inte heller bo där hela tiden, ammande mammor kommer före tydligen.

• lefva73

Tack alla som skrivit :) Känns så bra att få höra från andra hur de har/har haft det under tiden på neo osv. Man tror så lätt att man gör fel hit eller dit och så känner man sig så himla osäker hela tiden :) Men det är säkert bara nu i början :) Vill gärna höra fler erfarenheter :)

kram Eva

• Spaceray

Hej! Jag fick en dotter i v.28+6, precis lika långt gången som du! Hon vägde 844gram och var 32cm lång. Jag hade Hellp-syndrom så därför var hon tillväxthämmad och medtagen. Men hur som helst gick det tillslut bra, nu är hon en go och glad blivande 7åring som börjar ettan till höstan. Men hon är fortfarande väldigt liten, men annars är hon helt normal!
    Grattis till dina underverk och hoppas att tiden på neo går smärtfritt förbi och att ni snart får komma hem!!

• Viran

Grattis till bebbarna!! Mina tjejer kom oxå hux flux i v. 30. De va ung lika stora som dina. Det är en väldigt omtumlande tid, speciellt i början. Du kommer snart att känna dig säker på det du gör med dem, i början är det läskigt med allt som piper och alla slangar . Men man vänjer sig snabbt!

Fråga gärna om du undrar något!!
    // Elvira

Svar på tråden Plötsligt är de redan här..