Kudde mot platt huvud..
Har upptäckt att min lilla tös har fått lite platt bakhuvud. Antar att vi har dåliga kuddar.Vad har ni för kuddar?
Har upptäckt att min lilla tös har fått lite platt bakhuvud. Antar att vi har dåliga kuddar.Vad har ni för kuddar?
Vi köpte en kudde på IKEA som han hade från start. Funkade jäöttebra och var inte alls platt i bakhuvvet.
Det beror inte på kudden. Det beror på att hon ligger så mycket på rygg och deras huvuden är så mjuka så de formar om sig lätt. När de börjar kunna röra på sig mer så rättar det till sig av sig själv när ligger på olika ställen på huvudet. Vår sons huvud var nästan trekantigt bak men är normalt nu.
Du kan göra dig en kudde själv.
Tänk dig en dounut...
Jag gjorde en sådan ring till mina barn när de var små, det räcker med handdukar som du gör som en ring,
Sommaren22juni1979:
Du sa att du gjort en egen kudde hjälpte den så att dina barn inte fick platt skalle?
Min son är 5 månader och har platt skalle på vänster sida.
Finns det andra saker man kan göra för att hans ska få rund skalle?
Min son hade problem med lite platt och snett bakhuvud. Det finns en jätteduktig sjukgymnast i Göteborg som hjälpte oss och som bl.a. skrivits om i "Vi föräldrar". Hon rekommenderade en huvudkudde som finns att köpa på www.minimundus.se och vi är jättenöjda med den. Sedan gäller det ju förstås att låta barnet avlasta bakhuvudet så mkt som möjligt. Undvik babysitter! Finns ett annat alternativ som ser ut som en potta, tror den heter bumbostol, kanonbra! Låt ditt barn ligga på mage så mkt det går! Om ditt barn fortfarande är litet så finns även en madrass/kudde som gör att barnet ligger på sidan och med den kan man avlasta bakhuvudet och variera vilken sida barnet ligger på. Finns att köpa på ovanstående hemsida men kan nog endast användas de första månaderna. Lycka till!
Vår son hade jättesnett huvud för en månad sedan, vi köpte Baby Sleep EZ-kudden från www.babykoncept.se för att han skulle ligga på andra sidan för att huvudet skulle gå till sig (han hade en bestämd förkärlek för att alltid ligga med huvudet åt höger.) När vi använt kudden i en vecka såg vi redan skillnad, och nu efter en månad har han jättefint, runt huvud. Dessutom köpte vi en rolig lekfilt så han tycker det är roligare att ligga på mage. I början kunde han inte ligga särskilt långa stunder, men numer HATAR han att ligga på rygg och ska alltid ligga på mage
Vår lilkille fick också platt huvud av sina kuddar, då hanockså har ett favvishåll. Vi fick gå till sjukgymnast, och hon gav oss råder att köpa kudden på www.minumundus.se. De har utarbetat kuddarna tillsammans med sjukgymnaster så de ska vara de bäwta. Kostar 89 kr.
Jag har också kudden från Minimundus, jättebra. Dessutom växlar vi "huvudände" på spjälsängen varje vecka(jag lägger alltså kudden i andra änden).
Mrs Jen:Vad är det för kudde på sidan du köpt och hur funkar den?
Lotta
Xay1de:Hur fungerar egentligen babby sleep ez kudde?
Är det olika modeller för vart man är platt nånstans eller har man en kudde som passar alla?
Vad kostade den och hur länge fick du vänta på att få hem den?