Lyckligt slut efter 4 missfall
Jag vill bara inge lite hopp till er som kämpar med upprepade missfall. Jag fann själv tröst i solskenshistorier när jag gick igenom missfall och utredningar. Jag fick först ett MA och tröstade mig då med att det är väldigt vanligt med ett missfall. "bara att prova igen". Nästa graviditet slutade i X (utomkvedeshavandeskap)som behandlades med cellgift. Det gick upp för mig att det efter ett X finns ökad risk för att man skall drabbas av detta igen. Efter detta kändes det som hela min värld rasade samman. Läkarna sa att det görs ingen utredning innan man haft 3 missfall. "ska man behöva gå igenom allt det innan man får hjälp". Tre månader efter cellgiftbehandlingen fick vi börja prova igen. Blev gravida,överlyckliga och oroliga. Denna graviditet slutade i MF. Nu gjordes slutligen en missfallsutredning som visade att jag har kardiolipinantikroppar vilket kan vara orsaken till mina MF, men det är inte alls säkert. Jag fick inför nästa graviditet progesteron, trombyl och fragminsprutor. Blev gravid började med behandlingen men även denna graviditet slutade i MA. Jag var helt knäckt. Allt kändes hopplöst, började läsa om adoption.
Under hela denna tiden fick jag min vård på kvinnokliniken och olika läkare varje besök, skrapning osv. Helt knäckande att behöva dra hela min olyckshistoria om och om igen. Äntligen skrevs jag in på fertilitetskliniken och fick riktig hjälp och ett bra bemötande.
Blev gravid igen, testade positivt i oktober. Började medicinbehandling. I v 6 hade jag första kontroll på fert mottagningen. Barnets hjärta slog. Vilken underbar känsla (har aldrig sett detta vid tidigare graviditeter). Jag fick sedan regelbundna kontroller på fert mottagningen fram till v 12 och sen skrevs jag över till spec MVC. Och nu en fullgången graviditet senare sitter jag med en välskapt liten dotter som är 6 dagar gammal.
Vill bara säga till er så som min man sagt till mig under hela denna perioden av vårt liv "ge inte upp, det kommer gå vägen...."
//född78