• född78

Lyckligt slut efter 4 missfall

Jag vill bara inge lite hopp till er som kämpar med upprepade missfall. Jag fann själv tröst i solskenshistorier när jag gick igenom missfall och utredningar. Jag fick först ett MA och tröstade mig då med att det är väldigt vanligt med ett missfall. "bara att prova igen". Nästa graviditet slutade i X (utomkvedeshavandeskap)som behandlades med cellgift. Det gick upp för mig att det efter ett X finns ökad risk för att man skall drabbas av detta igen. Efter detta kändes det som hela min värld rasade samman. Läkarna sa att det görs ingen utredning innan man haft 3 missfall. "ska man behöva gå igenom allt det innan man får hjälp". Tre månader efter cellgiftbehandlingen fick vi börja prova igen. Blev gravida,överlyckliga och oroliga. Denna graviditet slutade i MF. Nu gjordes slutligen en missfallsutredning som visade att jag har kardiolipinantikroppar vilket kan vara orsaken till mina MF, men det är inte alls säkert. Jag fick inför nästa graviditet progesteron, trombyl och fragminsprutor. Blev gravid började med behandlingen men även denna graviditet slutade i MA. Jag var helt knäckt. Allt kändes hopplöst, började läsa om adoption.
    Under hela denna tiden fick jag min vård på kvinnokliniken och olika läkare varje besök, skrapning osv. Helt knäckande att behöva dra hela min olyckshistoria om och om igen. Äntligen skrevs jag in på fertilitetskliniken och fick riktig hjälp och ett bra bemötande.
    Blev gravid igen, testade positivt i oktober. Började medicinbehandling. I v 6 hade jag första kontroll på fert mottagningen. Barnets hjärta slog. Vilken underbar känsla (har aldrig sett detta vid tidigare graviditeter). Jag fick sedan regelbundna kontroller på fert mottagningen fram till v 12 och sen skrevs jag över till spec MVC. Och nu en fullgången graviditet senare sitter jag med en välskapt liten dotter som är 6 dagar gammal.

Vill bara säga till er så som min man sagt till mig under hela denna perioden av vårt liv "ge inte upp, det kommer gå vägen...."

//född78

• Svar på tråden Lyckligt slut efter 4 missfall
  • krringlan

Så underbart att allt gått bra för dig denna gång. Fick mitt tredje missfall i söndags, känner mig helt förtvivlad men det är en stor tröst att höra att det finns hopp. Tack för att du delar med dig och stort grattis!

• född78

Beklagar dina missfall. Mitt råd till dig är att kräva utredning, gråta mycket, prata med din man, tala med kurator på kvinnokliniken eller liknande. För mig hjälpte det verkligen att ha stöd av kurator, det var ibland svårt att prata med min man eftersom han också led.
    Lycka till, ge inte upp om du har kraft att kämpa.
    //född78

• MJ78

Grattis till din dotter! Har haft två missfall och ett utomkvedshavandeskap, har där emellan min son på 2½ år, vill nu så gärna att han ska få ett syskon...

• AngieLuz
    Svar på #3
    Super grattis till din dotter

Jag tar gärna lite utav dina lyckoönskingar eftersom jag har varigt med om lika många mf/ma som du.Så vi hoppas på att de går vägen denna gång nu
  • Lilleskuttan

Född78: härligt att se att det kan gå bra efter så många mf/ma. Jag har fått 4 mf/ma och nu är jag grvid igen i v 9 och har varit på vul och sett hjärtat slå 2 gånger.. Hoppas bara att det går vägen den här gången..

• Esa

Vi har försökt få barn i 2 år och fått två missfall. Är nu gravid för tredje gången och är i v.8. Gjorde VUL förra veckan och fick för första gången i mitt liv se något levande i livmodern. Ett litet hjärta pickade! Blev så glad att jag började stortjuta. En fantastisk känsla att ha kommit ett steg längre den här gången...

• mamarazzi

Åh vad glad jag blir för er skull!

Har haft 4 missfall och känner som du att jag slussas till en ny läkare varje gång... jobbigt.

• Bling1975

Stort grattis!

Ger mig hopp efter 3 mf, framförallt i att det inte behöver vara kört för att ev behandling inte fungerar första gången. Det kan ju gå ändå tillslut!

Stitch längtar efter Lilo
  • född78

Till mig sa läkaren att risken för missfall minskade mycket efter att man sett barnets hjärta slå. Kändes mycket hoppfullt för mig.
    //född78

• nl71

Hej på dig!

Fantastiskt! Blir riktigt glad när jag läser detta. Du måste vara stolt över dig själv idag att du aldrig gav upp. Likaså din man. Att ni stod ut och klarade pärsen. Vi har 2 MF i bagaget, och det är horribelt att vänta ut ett MF till för att bli utredda. Vi har dock lämnat kromosomprover, men det finns ju så många andra prover att ta, har jag läst på en tråd här på Familjeliv. Man vill ju ha svar! Men det finns ju sällan svar. Att ett svar fanns för er var ju fantastiskt. Din/er situation med det lyckliga slutet skänker en gnutta hopp till oss (även om den där gnuttan är svår att se för tillfället).

Kram

Svar på tråden Lyckligt slut efter 4 missfall