• misshallonsaft

är så rädd att bebis är enorm!!

jag ligger mellan den normala linjen och de övre strecket på sf kurvan men min bm kände på magen å sa att bebis är nog rätt stor för den tar liksom ujpp hela min jmage.. hon tippade på runt 4 kg vid bf..

jag känner bebis fot långt ut på höger sida å ändå känner jag rumpan å ryggen långt ut på vänster sida rätt högt upp.. samtidigt är huvudet djupt ner å fixerat.. hur går detta ihop?? är bebis 60 cm lång å väger 6 kg eller???

min första son kom 3 veckor över tiden å vägde 4065 å va 54 lång huvudmått 37.. är rädd å gå över tiden nu me å få en unge på 6 kg....

ngn som varit me om liknande men som ändå inte fått så stor bebis??

Filip bf 060319, bebis bf 080724
  • Svar på tråden är så rädd att bebis är enorm!!
  • Anna81

Hej!
    Jag har precis på samma sätt, men jag ligger lite under sf kurvan, men jag känner också att bebisen är över hela magen.
    Är oxå rädd för att få ett barn på 5-6 kg.

Du kanske kan be om ett tillväxt ul?
    Om du berättar att du känner dig nervös.

Jag har tänkt att göra det, ska till Bm idag och ska höra om man kanske kan få det.

• misshallonsaft
    Anna81 skrev 2008-07-11 10:09:57 följande:
    Hej!Jag har precis på samma sätt, men jag ligger lite under sf kurvan, men jag känner också att bebisen är över hela magen.Är oxå rädd för att få ett barn på 5-6 kg.Du kanske kan be om ett tillväxt ul?Om du berättar att du känner dig nervös.Jag har tänkt att göra det, ska till Bm idag och ska höra om man kanske kan få det.
     tror de är för sent för att få de.. jag går in i vecka 39 idag å ska ha den 24 juli..
  • Anna81
    misshallonsaft skrev 2008-07-11 10:34:07 följande:
     tror de är för sent för att få de.. jag går in i vecka 39 idag å ska ha den 24 juli..
    jaha ok, men när jag väntade min son så fick jag göra ett när jag hade gått 5 dagar över tiden, jag har oxå bf nu i juli, 28/7.

Så man kan få det ändå.
  • misshallonsaft

ja.. man kanske kan ringa direkt till förlossningen å fråga om man kan få komma upp å göra ett UL?

• cicci85

Min bebis ligger på samma sätt fast den är inte fixerad. BM tror att den är lång och minst 4 kg. Ligger över sf-kurvorna...
    Första sonen va 58cm och vägde 4,9 kg men förossningen gick jättebra ändå!
    Ska på koll idag om jag ska få sättas igång i helgen så jag hoppas på att de gör UL och viktuppskattning

• Spartacus

? det är inte alls ovanligt att man känner barnets fötter långt upp på höger sida fastän huvudet är fixerat, kroppen ligger ju som i en båge och det beror ju på varåt böjen är liksom

min tjej förväntades vara stor. jag menar riktigt stor! min sambo är 2 meter, jag själv 180 och min mage var "välfylld" enligt min barnmorska och hon hävdade att ben och fötter kändes stora osv.

ut kom hon med ett plopp och var 52 cm och vägde 3,5... fullkomligt normal alltså!
    svaret är mycket fostervatten och att storleken kan komma senare.

DESSUTOM är inte 4 kilo ovanligt stort idag!!
    det är väldigt normalt eftersom vi har ökat en del i medellängd sedan 3,5 var det "normala"...

lycka till och försök att inte oroa dig... inte förrän 5-5,5 kilo känner man särskilt mycket större skillnad vid förlossningen efter vad jag hört.

• Anna81
    misshallonsaft skrev 2008-07-11 10:55:51 följande:
    ja.. man kanske kan ringa direkt till förlossningen å fråga om man kan få komma upp å göra ett UL?
    Jag vet inte om dom gör det direkt på förlossningen,men om du ringer din Bm så kan hon nog boka in ett åt dig, det var min bm som gjorde det åt mig när jag hade gått över tiden
  • prayer

Min son är född 3 veckor över tiden å vägde 4055 å var 52 lång. Dottern kom 2 dagar över tiden och vägde 3900 å var 51 lång. Inte så stor skillnad trots att det skiljer ganska mkt på tiden i magen. Inte för att jag vet men dom kanske inte lägger på sig såå mkt när man går över?? Nu väntar jag trean och har BF 27/7 känns som att bebis e rätt stor, men så känner man nog ofta så här islutet.

En bekant hade såååå stor mage å alla sa att bebis skulle vara enorm tom bm var säker på det...två veckor över tiden kom det ut en liiiten bebis på 3300 gr.

Hoppas du får ett extra UL så att du kan känna dig lugn sen

I bland känner jag mig som stålmanen
  • GladMamma

Jag fick en liten stor tjej som vägde 5100! Och vet ni - det var min bästa förlossning! Förlossningen tog tid, men jag sprack ingenting! Däremot var mina två killar som bara vägde 4000 mycket jobbigare, det var snabba förlossningar och jag behövde sys båda gångerna. Så bara för att bebisen är stort betyder det inte att det måste blir jobbigare!

• N E N N Y

Större bebis, lättare förlossning. "sägs de"

En bebis som är större kan jobba sej ut medan en liten som man tycker borde va lätt o klämma ut kan va skit svår för den hjälper inte till på samma sätt. Jag fick en liten bibis o en svår förlossning.

• mcsn83

Min son beräknades väga 4,4 kg vid födseln. Han fixerade sig tidigt (vecka 31 tror jag) och låg ganska långt ner. Ändå kände jag honom väldig långt upp. Jag var också lite orolig för hans storlek men han var ju inte särskilt stor när han föddes. Han vägde 3,6 kg (född i vecka 37+6).

Svar på tråden är så rädd att bebis är enorm!!