Matkrångel
Placerar denna både på Flaskmatning och här, eftersom jag inte vet om det Kan ha något med att min son är prematur att göra. Han är nu 6 månader okorrigerat och 2 månader korrigerat. Har alltid tyckt om att äta, men senare månaden har det blivit jobbigt...
Min son har sedan flera veckor krånglat otroligt mycket när han ska flasmatas. Det började med att han inte ville äta hos mormor och pappa, nu vill han inte heller hos mig. Han börjar skrika bara jag sätter honom i famnen för att äta. När han lugnat ner sig, försöker jag ge honom flaskan, men han vrider sig bort, spänner sig, spottar ut det som rinner in och gallskriker. Varken BVC eller hans läkare verkar se något problem i det eftersom han går upp i vikt, så "då måste han få i sig nåt". Ja, efter 1 timme av att tvinga in flaskan i munnen på honom, får han i sig en del av maten. Det har blivit en riktig kamp och jag vill inte att han ska känna så när han äter, det ska ju vara trevligt att äta.
Vi har sedan några veckor provat med gröt till frukost, då får han ersättning till och det funkar fint. Men när han bara ska ha ersättning går det inte. Kan jag ge honom gröt 2 gånger om dagen, fastän han inte är uppe i fulla mängder gröt? Bara så att han ska äta... Eller vad kan jag göra? Han får just nu i sig minimum-gränsen av vätska, äter mindre mat än han gjort på länge.