• MsBeauty

Matkrångel

Placerar denna både på Flaskmatning och här, eftersom jag inte vet om det Kan ha något med att min son är prematur att göra. Han är nu 6 månader okorrigerat och 2 månader korrigerat. Har alltid tyckt om att äta, men senare månaden har det blivit jobbigt...

Min son har sedan flera veckor krånglat otroligt mycket när han ska flasmatas. Det började med att han inte ville äta hos mormor och pappa, nu vill han inte heller hos mig. Han börjar skrika bara jag sätter honom i famnen för att äta. När han lugnat ner sig, försöker jag ge honom flaskan, men han vrider sig bort, spänner sig, spottar ut det som rinner in och gallskriker. Varken BVC eller hans läkare verkar se något problem i det eftersom han går upp i vikt, så "då måste han få i sig nåt". Ja, efter 1 timme av att tvinga in flaskan i munnen på honom, får han i sig en del av maten. Det har blivit en riktig kamp och jag vill inte att han ska känna så när han äter, det ska ju vara trevligt att äta.
    Vi har sedan några veckor provat med gröt till frukost, då får han ersättning till och det funkar fint. Men när han bara ska ha ersättning går det inte. Kan jag ge honom gröt 2 gånger om dagen, fastän han inte är uppe i fulla mängder gröt? Bara så att han ska äta... Eller vad kan jag göra? Han får just nu i sig minimum-gränsen av vätska, äter mindre mat än han gjort på länge.

• Svar på tråden Matkrångel
  • mistryrose

Min ena tjej (sex veckor för tidigt född) kunde under en period hålla på så där. Tror att det beror på att de får så mycket intryck och att maten blir jobbig. Har du testat att flaskmata när bebis är typ sovandes? vår tjej ville helst ligga och äta sprattlande med armar och ben och inte i famnen.

Tror absolut att krånglet är övergående och förhoppningsvis snabbt. Min tjej äter ur en 220ml flaska utan problem nu och det trodde jag inte för några månader sedan. Vi började tom fundera på om det var komjölksproteinallergi men så var inte fallet.

Ge gröt om bebis verkar intresserad av det.

Lycka till!

• CvW

Hej,
    jag har inte prematurbarn men jag känner igen problemet med slingrande barn som inte vill dricka ur sin flaska. Löste det genom att sätta dem i babysittern och ge dem flaskan då gick det bra.
    Bra kan också vara om de är nyvakna. Om t.ex lilltjejen vägrade dricka på kvällen så kunde jag lägga henne om hon var trött. När hon vaknade efter kanske en timme satte jag henne i bebysittern och då drack hon utan problem. Var alltså sömnig när jag matade henne. Lycka till.

• Snickartjejen

Hej!

Jag har detta problem nu med min dotter (snart 9 mån). På morgonen går det hyfsat och ge henne flaska i famnen, man får trilskas lite men det står jag ut med. På kvällen var det dock totalt omöjligt tills jag kom på att sätta henne i babysittern framför TV:n, då slurpade hon i sig allt direkt. Jag vet, kanske inte så bra framför TV:n, men vad gör man...

Ser inläggen ovan att fler provat med babysittern så TV:n kanske inte behövs för min del.

Lycka till MsBeauty!

Stolt mamma till två prematurer födda i vecka 27 och i vecka 30
  • MsBeauty

Han kan inte sitta i babysittern och äta, allt rinner bara ut då. Nu får han gröt + ersättning 2 gånger om dagen och sen smakis av grönsak + ersättning 1 gång. Ville inte komma igång så snabbt, men det är bara det som funkar för att han ska få i sig nåt. Ska bli spännade att se om han har gått ner eller upp i vikt nästa gång på BVC, han ligger redan typ 1,5 kg minus.

Svar på tråden Matkrångel