• Ammiz

Risken för ett tredje?

Tänkte att ni på det här forumet (tyvärr!!) är inlästa på en del statistik. Jag undrar hur stor risken för mf är under den tredje graviditeten om man haft två tidigare.

Jag har läst både att risken är jätteliten att få tre samtidigt men även att efter två mf är risken högre den tredje graviditeten. Vad vet ni om detta?

Saken är den att vi är två kvinnor, och OM risken är högre för ett trejde mf skulle det kanske vara värt att byta bärare (och att den första kvinnan istället får bära syskonen då vi tänker oss att vi lättare skulle orka med ett mf till om vi inte är barnlösa).

Vad tror ni om saken?

• Svar på tråden Risken för ett tredje?
  • Cia o krabaten

Hej och beklagar era mf.

Visst kan det vara så att vissa kvinnor drabbas av upprepade mf, 3 eller fler, men risken är bara 1%.
    Det finns behandling att få, ffa blodförtunnande medicin, om man hittar en läkare som vill och kan ta prover och analysera dessa. Och det är inte helt lätt tyvärr!

Om det visar sig att man får upprepade mf så kan det ju absolut lösa sig genom att byta bärare.
    Med 1% som får upprepade mf så vore det ju väldigt osannolikt att ni båda skulle ha det!

• Ammiz

det finns tre sätt att se på det.

neutralt: risken för mf är lika stor även vid tredje graviditeten.

positivt: risken för tre mf är så liten att vi verkligen skulle ha otur för att få det.

negativt: att risken för mf är högre vid tredje graviditeten efter tre mf eftersom det är mer sannolikt att man har problem här.

Är risken högre att få mf den tredje graviditeten än om det hade varit första om man redan haft två mf? Hittar inget bra svar på detta!

Om det är mycket högre risk för min fru att få en tredje mf än för mig att få ett första så vore det värt att byta bärare. Men hur ska man få reda på detta???

Svar på tråden Risken för ett tredje?