• jonnysbrud

lasagne plattor? koka?

Sambon har fått willys lasagne plattor från jobbet,
    det står på förpackningen att man ska koka dom i 4 minuter?
    Någon som kan förklara vad dom menar?
    Dom ligger i en vakum förpackning, så jag antar att dom är som färskpasta. och hur var det man gjorde redningen mellan plattorna?

• Svar på tråden lasagne plattor? koka?
  • Queen70

Har jag adrig hört talas om. Det gör man ju inte ens med torra plattor....Skumt.

• raspberryrevolution

om det är färskpasta så behövs de nog inte kokas, men annars kan det vara att man kokar dem lite innan man lägger ihop det i formen, redningen är bechamelsås antar jag www.hittarecept.se/recept/bechamel/1 här finns recept

• mamatobe81

?? dom "kokas" ju mellan fyllningen i ugnen, är det det dom menar, att det bara behövs 4 min lr? sen e det ju en annan femma att det krävs lite mer än 4 min i ugnen för hela lassen att bli klar...

nåja, bechamelsås:

smält smör, (kanske 50 gram), häll på mjöl och rör så det blir som klumpar (kanske 1/2 dl), häll på grädde och mjölk (1/2 liter eller kanske mer) låt småkoka lite så ser du hur tjock såsen blir så du inte har för mkt vätska! salta.
    man kan även ha i tex massa ost eller tex pest eller nåt annat gott!

• norgesessan

vanliga plattor behövs inte kokas (torkade)
    MAn har en köttfärssås och bechamelsås...i bechamelsåsen har man gärna i ost, men det tycker jag inte om..

Emil 03-Jonathan 05 och LillKnodd bf. jan.09
  • sallybuse

Dom sista gångerna som vi gjort Lasange så har vi köpt blå bands ostsås.Blir jätte gott.Så prova du.

• jonnysbrud

jag ska prova mig fram, risken är ju att platterna går sönder om jag kokar (har bara fått för mig det) så jag kör på som vanligt och varvar dom med köttfärs och sås. tack för sås recepten

• mamatobe81

pesto ska det stå...

köttfärsen steker jag med hackad zuccini eller aubergine, massa lök, vitlök, krossade tomater och kryddor..

börja med bechamellen i botten på formen, sen plattor, sen köttfärs, sen bechamel, sen plattor ja du hajjar, avsluta med med bechamel och massa ost

• sweden italy

Det är sà att i Italien sà kokar de plattorna innan de läggs pà ,min svärmor gör det för dà det mjukare och dà käns det mer färskt.. det blir annorlunda, prova det engàng..
    sà koka vattnet och koka platorna i 4 minuter som det stàr pà förpackningen och ta upp de men en stekspade, en och en och làt vattnet rinna av och lägg de försiktigt pà..obs de är mer sköra sà här, men lättare att "forma", sen är det och göra som vanligt...lycka till.

• Queen70

Kokar man verkligen FärskPasta innan lasagnen går in i ugnen? Det måste ju bli helt mosigt innan det är klart. Tänker du inte på Torr pasta?

• sweden italy

Om det är mig du menar, ja, jag tänker pà torra, men man kan ocksà koka färska, fast mycket kortare tid, man ska lägga de pà stekspade och sänka de under kort tid i kokande vatten... det gör de hemma i alla fall...sen vet jag ju inte vilket märke du har pà pastan..
    själv använder jag bara torra plattor, men när det gäller normal pasta vill jag ha färska..

Queen70 skrev 2008-07-10 18:09:17 följande:
    Kokar man verkligen FärskPasta innan lasagnen går in i ugnen? Det måste ju bli helt mosigt innan det är klart. Tänker du inte på Torr pasta?
Svar på tråden lasagne plattor? koka?