• olzzon

Hur är det att bo i Spanien med två barn?

Vi sitter och funderar på vart vi ska flytta om vi gör de..
    Tankarna vandrar mest hella tiden till usa, men känns att de kan vara rätt krongligt att få bo permanent där.

Så hur är det att bo i Spanien??

Vi har två små barn 2 och 3 år.
    Hitta bostad först å sen jobb?.. eller jobb först?
    Är det lätt, barnomsorg, skola?, hur fungerar det.

Lönerna oki?, funkar det att starna eget?

massa tips, för och nakdelar

• Svar på tråden Hur är det att bo i Spanien med två barn?
  • xenaa

det enda jag kan informera om är att barnomsorgerna kan vara dyra.

finns svenska skolor i spanien.
    bostad är nog inte så svårt att hitta om man ska köpa, hyra däremot vet jag inte.

♥Leo 1 år 22/6♥
  • bebben Elias mamma

Barnen börjar "skolan" när de är 3 år där och den brukar vara från 9-14, eller 15 om man betalar för att barnet ska äta, skolan är grats. Däremot finns där inte fritids som i Sverige, vissa extra aktiviteter som man betalar extra för dock. Dagis kostar lite olika men i snitt dyrare än i Sverige och man får betala mat, uniform, "medlemsavgist" etc. Där jag bodde i Málaga kostade de flesta runt 250 euro för heltid. De brukar ha bra öppentider iallafall.

Jag tycker att det är jättesvårt att kombinera arbete med barn där om man inte har hjälp. Ofta jobbar man helger eller iallafall lördagar och då är dagis/skola stängt. Både jag och min man jobbade lördagar, julafton etc. och en av oss hade fått stanna hemma och ta hand om barnen om vi inte haft svärmor i huset intill.

Lönerna är ganska låga. Jag tjänade runt 800 euro för att jobba 6 dagar i veckan, så minus dagisavgift, tågkort blev det inte mycket kvar. Hyrorna är också som i Sverige, på vissa ställen högre. Maten är billigare.

• Fluskan

Jag skulle oxå vilja veta mer..hur går man till väga o hitta jobb o så?? Kollar en del men hittar inte runt på internet...
    Min man är spansktalande o jag kan rätt bra..jag är dock super nervös för att flytta då allt är så bekvämt här..
    Alla tips välkomna :)

Svar på tråden Hur är det att bo i Spanien med två barn?