• sussie89

skolan

Har en fundering!!
    Har ej gått klart gymnasiet, har sista året kvar, fats jag har gjort klart en kurs av åk 3! så 1 kurs mindre!
    MEN, nu de senase dagarna har jag funderat på komvux eller folkhögskola ist och göra klart sista året där.. någon som vet hur de går till för att bli färdig med sin utbildning, ska utbilda mig till USKA, o har som sagt ett år kvar!!

Någon som vet hur de går till ??

~~Älskar min Stefan och vår Linnéa!~~
  • Svar på tråden skolan
  • oio

En spontan tanke...gymnasiet får du väl gratis...de andra..?
    Hur blir det ekonomiskt? Med tanke på hur csn lånen har blivit sämre...också.

• SomeOone

du måste vara 20 för att komma in på komvux .

• sussie89
    oio skrev 2008-07-08 18:43:16 följande:
    En spontan tanke...gymnasiet får du väl gratis...de andra..? Hur blir det ekonomiskt? Med tanke på hur csn lånen har blivit sämre...också.
    MÅSTE man ta lån ? :S
    ~~Älskar min Stefan och vår Linnéa!~~
  • Caamillaa

Det måste finnas en studievägledare i din kommun. Ta kontakt med henne.

• oio

Kolla det med lån. Kolla också åldern.

På gymnasiet får du låna bövkerna iaf, inte på de andra utb- där måste man fixa själv.

sussie89 skrev 2008-07-09 10:14:36 följande:
    MÅSTE man ta lån ? :S
  • milas

jag födde min son i mars sista året på gymnasiet och jag är klar och har tagit studenten jag bestämde mig helt enkelt för att läsa in allt som behövdes för att kunna få mina betyg pratar du med din syo och dina lärare kan dom hjälpa dig. ingenting är omöjligt bara man bestämmer sig för att klara det. visst var det jobbigt imellanåt men nu kan jag spendera all min tid på min lilla prins utan att behöva tänka på utbildning för det är redan klart :)

• MickisH

läste också färdigt gymnasiet när jag fått min dotter (var mamma ledig helt och hållet mars till april 06 sen läste jag hemma de sista veckorna till studenten) men praktiken tog jag i nov 06. så skönt att vara klar med skolan även om jag valde fel linje. men det är ju bara att hoppa på skolan igen. distans var mycket bättre än att sitta och halvsova i skolan :)

• AwsT

Ville bara säga att man inte behöver vara 20 för komvux, man kan komma in om man visar att man är redo =)
    Lycka till!

sussie89 skrev 2008-07-08 17:23:21 följande:
    Har en fundering!!Har ej gått klart gymnasiet, har sista året kvar, fats jag har gjort klart en kurs av åk 3! så 1 kurs mindre!MEN, nu de senase dagarna har jag funderat på komvux eller folkhögskola ist och göra klart sista året där.. någon som vet hur de går till för att bli färdig med sin utbildning, ska utbilda mig till USKA, o har som sagt ett år kvar!!Någon som vet hur de går till ??
  • Myran 83

nä man måste vara 20 för att gå på komvux. är man under 20 kan man kontakta sin gymnasie skola och gå en/två terminer till.

• MarieHJ

Har man gått klart gymnasiet så får man börja på komvux trots att man inte är 20! fast det gäller mest att läsa in kurser man inte fick G på i gymnasiet.

• SomeOone

okej så om man ej gått klart gymnasiet så kommer man ändå in på komvux . Åå fan det visste jag inte .

• MiniAndre o MiniTrajas

Heej
    jag har tagit 1 år ledigt från mitt gymnasie (gick 1 an när jag fick min son ) Men jag ska gå tillbaka i mars o fortsätta läsa med dom nya 1 orna ..
    Hoppas de går bra bara

• NHolmgren

hejsan ja har också 1år kvar på gymnasiet men funderar på att gå folkhögskola istället, alla säger att de är skir bra. är man under 20 så är det gratis=) så ja får i alla fall ett år utan att betala.annars är de ju inte så roligt att ta studielån om man har chans att gå gymnasiet. studielån har man ju efter sig hela livet. men ja förstår om du inte vill gå tillbaka till gymnasiet. inte särskilt roligt! men de finns många lösningar. du kommer nog på nåt bra=) lycka till

• Jo  anna

Man behöver inte alls va 20 för att gå komvux, jag behövde inte det iaf.

• EmmaSunesson

Hejsan!
    Jag utbildar mig också till USKA. Jag hade tänkt att gå på komvux men eftersom jag inte hade hunnit fylla 20 då så fick jag inte det, och det är jag väldigt glad över idag. Min mamma pluggar på komvux till USKA också och dom har sååååå mycket att göra!! På gymnasiet är ju allt gratis också och där är det lie lugnare tempo. Jag hoppade på i tvåan igen och det året gick jättefort :) nu går jag sista året! Man märker ju att det är stor ålderskillnad men jag är ju bara där för att plugga! Ring till syon där på gymnasiet du gått på och fråga om du kan komma och prata med henne så kan ni komma fram till något tillsammans. :)
    Lycka till!!

• memama

man måste inte vara 20 men man får bara 1050 tills man kan få det högre bidraget från csn(hösten man fyller 20) Men sen kan man lätt bli bortprioterad. Jag läste när jag var gravid,sökte mängder av kurser och fick bara läsa en men det var för att jag var beräknad i juni.

• Jessica

Är snart 19 år, har en son på 1 år och har nu börjat plugga igen. Men mår skit dåligt över de. Trivs inte alls i skolan, vill inte va där..

Jag vet inte vad jag ska göra, känner mig så dålig om jag hoppar av. Någon som sitter i samma situation?

• sladden1

Jag fick min son på höstlovet i 3:an och gick klart året som planerat och tog studenten när han var 7 månader. Allt går med tillräckligt mkt vilja och envishet, det är mitt motto!!!

• Kusifru

Du måste inte alls vara 20 för att få komma in på komvux. jag sökte när jag var nyligen fyllda 18 och jag kom in lika lätt som alla andra.

Svar på tråden skolan