• Nananas

Visa mig era bilder på kakel till svart bänkskiva!

Vi ska ha vita luckor och svart kompaktlaminatskiva med alustrip i, men jag är helt lost när det gäller kakel. Vad kan passa? Är så velig... Hur har ni andra det med svart bänksiva?

• Svar på tråden Visa mig era bilder på kakel till svart bänkskiva!
  • Marie IE B

Vi har inte svart bänkskiva men  mörk antracitgrå. Till det har vi vita luckor, S-0500-N och vi har skippat kaklet och satt glasskiva istället med vit självhäftande film bakom. OM vi skulle satt kakel istället så hade det blivit vitt kakel av något slag, kanske rektangulära släta plattor. Det finns många fina kök att titta på och inspireras av på:
    www.mininredning.se
    www.styleroom.se
    www.homepoint.se

• Systeryster Stor

Åh, samma här! Håller på att bygga hus och köket är det vi satsar lite extra på. Blir vita luckor, svart stenskiva och aluminiumsockel. Rummet i övrigt blir vitt med ekgolv. Vi funderar på:
    -ljusgrått till gränsen mot blått blankt kakel
    -rött, bara för att få det lite mer "spännande"
    -matt eller blankt "glas"kakel i havsfärg, dvs blå-grönt

(om du är intressarad kan jag nog snoka rätt på lite bilder/namn på kaklen)

Vi funderade ett tag på glasskiva, eftersom det är SÅ snyggt, men har backat. Varför minns jag inte...

• Marie IE B
    Systeryster Stor skrev 2008-07-06 14:00:10 följande:
    Vi funderade ett tag på glasskiva, eftersom det är SÅ snyggt, men har backat. Varför minns jag inte...
    Nu har vi bara haft vår glasskiva i någon månad men är supernöjda "so far". Det är snyggt, det är lätt att hålla rent (inga fogar, bara fönsterputs), det reflekterar ljuset från bänkbelysning fint, det är enkelt och stilrent.
    Vår glasmästare måste nog också vara billigast i landet :)
    Vi kollade en del priser innan, vad andra gett och så och fick uppgifter på uppemot 3-4000 kr/kvm för härdat glas. Vi har totalt 5,8 meter uppdelat på tre skivor = 2,9 kvm och det kostade 1500 kr ! Alltså 500 kr/kvm och de tog bara 540 kr för att leverera skivan hem och hjälpa till att montera den.
  • Legolina

Vi har bygger ett lantkök som ska förses med en husqvarna järnspis och vi har valt ett grått klinker 10x10. Det sitter inte uppe än men det kommer från K-rauta och är ljust gråmelerat - nästan som marmor fast blekare. vi ska ha vit fog. Kolla gärna på köket (utan kakel än så länge) i mitt galleri.

• Systeryster Stor

Marie:
    Lätt att hålla rent är en viktig detalj! Det var verkligen ett bra pris ni fick. Kanske man ska tänka om då... hm...
    Går det att byta färg bakom om man skulle ledsna? (om du förstår vad jag menar)

• Marie IE B
    Systeryster Stor skrev 2008-07-06 14:14:56 följande:
    Marie:Lätt att hålla rent är en viktig detalj! Det var verkligen ett bra pris ni fick. Kanske man ska tänka om då... hm...Går det att byta färg bakom om man skulle ledsna? (om du förstår vad jag menar)
    Det beror ju på hur man sätter upp skivan. Många sätter ju en klatschig tapet bakom för att piffa upp ett f ö vitt kök och det gör de med tanken att man just ska kunna byta.
    Vi har fäst vår skiva med en silikon-sträng i nederkant och en liten trekantslist i överkant som håller skivan på plats. Vi lät det gamla kaklet sitta kvar bakom. Tar vi bort listen och skär längs silikonet så lossnar ju skivan. Vår vita film är klistrad på glaset och jag är tveksam till om det går att få bort den så det blir bra men har man en slät vägg och sätter tapeten mot väggen så visst går det att byta. Sätt bara inte upp glaset förrän tapeten är absolut 110 % torr. Annars blir det fukt bakom och det blir inte bara fult utan kan också dra med sig fuktskador.

Ja vilket kakel hade man kunnat köpa och vilken kakelsättare hade gjort jobbet för totalt 2500 kr ?
  • Joonas

Jag har bilder om du vill se.

Livet behöver inte vara perfekt för att vara underbart!
  • meya

Min kusin har ett vitt kök med rostfria vitvaror. de har en blommig tapet i svart/vitt/grått och glasskiva. Sååå snyggt! Ångrar att vi kaklade vårt kök!

• tesbrandt

Har bilder i "mitt hem" mappen. Svarta skivor och vitt liggande blankt kakel. Finns nog bilder i min blogg (se sidfot) också!

Svar på tråden Visa mig era bilder på kakel till svart bänkskiva!