• 3 vilddjurens mamma

Hur liten är Alice?

Mina tvilling tjejer fyller strax två år. Alice är 74 cm lång och väger 7,2 kg. Hon har ett hjärtfel som doktorerna trodde kunde påverka hennes tillväxt men igår fick vi svar från Lund och dom sa att det INTE påverkade hennes tillväxt. Men nåt är det. Inte är det väl normalt att vara så liten. Finns det fler som Alice därute?

• Svar på tråden Hur liten är Alice?
  • tjejkocken

Så länge läkarena tycker det ok så är det nog ingen fara..men hon skulle nog behöva mer näring i maten.Hör med läkarena om ev mer näring

• TheSunset

Min dotter väger 10 kilo och är 80 cm lång.... Är 20 mån.
    Hon har inga sjukdomar och hon kom bara 6 dagar innan bf.

Hon mår bra fast hon e rätt liten mot vissa andra...

♥ ♥ Hampus 990910 & Julia 061101& Liten bf 081119 ♥ ♥
  • 3 vilddjurens mamma

Det har hon. Calogen, Minimax och Maxijuul. Läkarna trodde att det berodde på hjärtfelet så varför jag undrar är hur mycket jag ska puscha på för mer utredning.

• tjejkocken

va inne o titta o det syns även att din lilla är förtidigt född.att hon inte går upp i vikt kan kanske bero på att hon är väldigt förtidig.

• tjejkocken
    3 vilddjurens mamma skrev 2008-07-04 21:51:30 följande:
    Det har hon. Calogen, Minimax och Maxijuul. Läkarna trodde att det berodde på hjärtfelet så varför jag undrar är hur mycket jag ska puscha på för mer utredning.
    så mycket du bara orkar...jag har själv kämpat med min dotters vikt sen hon va ca 1 1/2 o nu så tog jag saken i egna händer o to kontakt med dietist o sen prata med läkaren o sa att ni får sicka en remiss till dietist...nu när vi va är så va det mycket fett som gällde...hon får 60 % smörgåsfett o ska även ha ett par klickar till varje måltid..så vi får se vad som har skett i agusti.

Kämpa,MEN bara tills du rkar annars bir det risk att du kör över dig själv.Eller va lite slug och ta för dig med visa grejer tex ring dietist inan du ringer läkaren?
  • 3 vilddjurens mamma

Har en dietist som alice haft hela tiden.
    Ska ha ett möte med Alices läkare snart och ville inne det ha "lite kött på benen" om det är vanligt att man är så "nätt" vid två år. Alice är född vecka 25+5. Visst är det jätte tidigt men hon knappar inte in.

• tjejkocken
    3 vilddjurens mamma skrev 2008-07-04 22:04:18 följande:
    Har en dietist som alice haft hela tiden. Ska ha ett möte med Alices läkare snart och ville inne det ha "lite kött på benen" om det är vanligt att man är så "nätt" vid två år. Alice är född vecka 25+5. Visst är det jätte tidigt men hon knappar inte in.
    Ok,men då har du även en dietist..vad säger hon för råd då?Men har de inte ens en gissning vad det kan vara då?Gluten?(har hört att man växer dåligt o står nästan still i vikt)

Nej jag kan tycka hon är liten för att vara 2...men iförsig så växer alla olika men hon är lite liten.

de brukar säga att dyugt vid 3-4 år åldern så brukar det komma ikapp deras jämnåriga...min dotter fyller 3 i agusti o hon har väldigt lätt för o ramla o är "ostadig" i kroppen o det har även dagis sett.Men ananrs så är hon som vilken 3 årig som helt
  • 3 vilddjurens mamma

Dietisten är väl helt OK. Jag vet att det inte är gluten eller laktos för det är hon testad för. Kan ju bero påmånga saker. Var bara nyfiken på om det fanns andra små tvååringar.
    Tjejkocken:Var inne och kikade. Söt tjej.

• tjejkocken
    3 vilddjurens mamma skrev 2008-07-04 22:17:46 följande:
    Dietisten är väl helt OK. Jag vet att det inte är gluten eller laktos för det är hon testad för. Kan ju bero påmånga saker. Var bara nyfiken på om det fanns andra små tvååringar. Tjejkocken:Var inne och kikade. Söt tjej.
    ja det kan ju det men hoppas du får reda på vad det kan va eler att hon börjar gå upp i vikt

Tack...hon är ochså liten o nätt men en glad o sprallig tjej så det märks inte att nåt är fel

Lycka till o hoppas de hittar "felet"
  • eeisor

Nu är inte min kille 2 år riktigt ännu, han är bara 8½ månad okorr och växer som så det knakar, men ändå...

74 och 7,2 låter i mina öron lite i minsta laget, trots hjärtfel och trots prematuritet.
    Spånar vilt...
    Det kan inte vara något tillväxthormon som saknas?

• Gemelas

Mina tjejer är 21 mån och väger runt 9,5kg och är ca 81 cm långa. De föddes i v29+1 och det är nog först nu som de kommit ikapp hyffsat i storlek men ligger fortfarande under alla kurvor på vikten.
    Jag tycker det inte låter så konstigt med tanke på din lilla är född så mkt för tidigt. Vår neoläkare har sagt att de bör komma ifatt fram till skolåldern när det gäller både utvecklingen som storlek när de är födda så pass mkt för tidigt. Så det är ju ett bra tag till.

Ps. min ena heter oxå Alice

• 3 vilddjurens mamma

Gemelas: Dina tjejer var ju inte heller så hemskt stora. Är dom mycket magra? Alice är så hemskt benig, kan räkna revben både bak och fram. Hennes syster är 12 kg tung och 86 lång och Alice äter nästan mer än henne! Skumt!!!

• CamoMillan

Min Hannah har alltid varit liten. Hon är nu 6 år & väger 14 kilo. Bra mycket mindre än sina jämnåriga . När hon var 2 år så vägde hon 8 kilo. Det är inget fel på henne, pigg Glad & äter som en häst!

• 3 vilddjurens mamma

Tack CamoMillan Det var pecis sånt här jag frågade efter. Hon kan ju inte varit mycket större än Alice är.

• jeatea

Min dotter är nu 3 år o väger 13,9 kg född v 26 så hon är inte så stor men äter som en häst.

• Gemelas
    3 vilddjurens mamma skrev 2008-07-05 12:36:35 följande:
    Gemelas: Dina tjejer var ju inte heller så hemskt stora. Är dom mycket magra? Alice är så hemskt benig, kan räkna revben både bak och fram. Hennes syster är 12 kg tung och 86 lång och Alice äter nästan mer än henne! Skumt!!!
    Jo, de ser smala ut men inte så hemskt beniga faktiskt. Visst ser man revbenen men inte så farligt ändå. Det har blivit bättre, de började äta själva för några månader sedan och det gick inte så fort i början och de fick inte i sig så mkt och gick ned lite i vikt. De var alltså ännu smalare i våras men har nu tagit sig lite när de äter bättre. Det var inte lätt att få i dem mat förut, var tvungen att mixa allting helt slätt för att jag skulle få mata dem. De har alltid haft väldigt lätt att sätta i halsen och kräkas så fort de fått minsta lilla bit i maten. Tack o lov är det bättre nu .
    Jag har hela tiden gett extra matfett i maten och de får välling 3 ggr om dagen för att de ska få en viss kalorimängd i sig.

Mina tjejer äter nu tom mer än sin jämnåriga kusin som är väldigt matglad och väger iaf 15 kg... Tror helt enkelt vissa barn kan äta hur mkt som helst utan att ta sig, jag var själv väldigt smal fram till tonåren (tyvärr inte längre).
  • Solskensmor

Hej, finns fler med nätta barn. Vår yngsta är 14 månader och väger 7,2 kg. Hon har också ett medfött hål mellan förmaken, men det påverkas hon inte av, inte vad som märks iallafall. Hon ökar inte i vikt som hon borde, så nu väntar vi på kallelse från mag-och tarm, få se om det är något tjorv med tarmen. Hon är född i vecka 35+4, tycker nog själv att hon borde väga mer. Men om man ser på henne så är hon ju proportionerlig, inget överhull men ändå veck på låren... Få se om de finner en lösning till varför hon inte ökar tillräckligt.

• 3 vilddjurens mamma

Ja, det där med tarmarna har ju varit ett samtalsämne på sjukhuset. Får väl se vad hennes doktor säger vid nästa möte. Men jag ger nog inte med mig alldeles för lätt.......

• Elpida

Alla barn är ju olika, min tjej vägde 7 kg när hon fyllde 1år var lång och jättesmal (mager), hon har reflux, så vi hade förklaringen.
    Har ni kollat sköldkörteln? HOn kanske har snabb ämnesomsättning?
    Allt är säkert bra och hon växer nog till sej! Lycka till!

• Rebecca2005

Min tjej blir 3 år i december. Hon väger nu ca 10 kg och är ca 84 lång. Hon föddes i v 27 +4. Hon är inte så stor och har definitivt inget extra hull. Hennes tremänning är 9 månader och väger mer än henne. Men hon är pigg och glad och BVC tycker att det är helt ok med vikten eftersom hon följer sin kurva.

Svar på tråden Hur liten är Alice?