• Alshain

Servicelampa i V70

(Borde de tinte finnas "bilar" som ett ämnesval... ?)

Som nybliven V70-ägare har jag ännu inte riktig koll på all elektronik i bilen. Nu tänds servicelampan lite då och då, för att ett par minuter senare slockna igen. Vad kan det tänkas bero på? Om den tycker att det är dags för service pga miltal så borde den tända lampan och hålla den tänd?

Modellen är en -00 med den äldre karossen.

• Svar på tråden Servicelampa i V70
  • Nacka

jag har en lika gammal V70, samma sak där. Den tänds när det är dags för servicen.

• Greeeken

Om du menar den oranga lampan där det står Service så är svaret ganska enkelt.
    Det är dags för service helt enkelt.
    Om bilen just blivit servad så har dom glömt nollställa mätaren för service intrevall.

• ramlander

prova och koppla ur -polen i några minuter, de kan hjälpa. koppla ej ur + polen.

• Alshain

Bra länkar, tack för tipsen! volvoand finns inte, så jag provade www.volvoland.se vilket du säkert menade. =)

Den pekar idag vidare till www.jagrullar.se som verkar vara ett riktigt bra forum.

Bilen har redan en bokad servicetid, jag vart bara orolig att en tänd lampa innebar något viktigt. Det verkar som att den tänds på någon kombination av körda mil, drifttid på motorn, samt kalendertid sedan senaste service.

Det är dessutom så att den alltid är tänd två minuter efter start, inte som jag trodde först lite då och då.

Alltid lär man sig något!

• Greeeken

Lampan tands vid X antal korda mil X antal timmar motorn varig iggn eller efter 1 ar

Svar på tråden Servicelampa i V70