• Farsa08

Sämre av Minifom?

Hej! Vår dotter på drygt tre veckor har mycket problem med gaser och ont i magen. Vi började ge Sempers magdroppar för ungefär en vecka sedan, men jag märker ingen effekt. Igår började vi med Minifom, men nu verkar hon snarare ha mer ont. Är det någon vars barn har mått sämre av Minifom?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-10 23:28
    Vi har fortfarande inte blivit klokare på vad som gör att hon skriker så mycket. Minifom verkar inte ha någon speciell effekt, varken positiv eller negativ.

I natt var lillflickan lugn som en filbunke och jag tänkte att NU KANSKE HON MÅR BÄTTRE...men det har hon tagit igen med råge idag.

Hon firade 1-månadsdagen genom att skrika större delen av vaken tid, ibland skriker hon även i sömnen. Ska prata med bvc igen på måndag.

• Svar på tråden Sämre av Minifom?
  • cruZZe

Hej Farsan. Nej båda våra barn har fått minifom och det har fyllt sin funktion utom på våran yngsta. Där var det istället mjölkprotein-intolreans som visade sig efter många jobbiga månader av skrik.

Prata med eran BM så kan hon kanske hjälpa er. Låt även din fru/sambo testa att avstå från mjölkprodukter, över 30% av alla bäbisar/barn är mer eller mindre mjölksocker eller mjölkproteinskänsliga.

• Farsa08
    Svar på #1
    Hej CruZZe! Ja vi testar det också, men frugan har bara avstått från mjölkprodukter i ett par dagar så vi vet inte än om det har nån effekt.

Jag upplever att sköterskorna på BVC är lite nonchalanta, det känns nästan som att man har bättre koll själv efter att bara ha läst lite på nätet.
  • cruZZe

Njae lite nonchalanta kan de kanske vara, men man får försöka tänka på att de möter hundratals nojiga föräldrar varje månad inom sitt jobb

Man får helt enkelt stå på sig samt testa sig fram till olika lösningar, mjölkallergi mm är svårt att bevisa genom tester och spädbarn ger inte så bra respons på frågor vart och varför de har ont

Hoppas det löser sig för er i alla fall.

Farsa08 skrev 2008-07-02 21:14:31 följande:
    Svar på #1Hej CruZZe! Ja vi testar det också, men frugan har bara avstått från mjölkprodukter i ett par dagar så vi vet inte än om det har nån effekt. Jag upplever att sköterskorna på BVC är lite nonchalanta, det känns nästan som att man har bättre koll själv efter att bara ha läst lite på nätet.
  • skrattande

Jag är osäker på om Minifom fungerade för oss, men, det var mest pga att de första kolikmånaderna var en sådan kaos. Det fanns inte bara en anledning till att han skrek, förutom magont så var det tandlossning. Sedan varje gång de lär sig något fundamentalt nytt, typ, kan förstå mönster eller ser i färg så blir de ju extra pipiga och klängiga.

• Alshain

Med vår första pojke använde vi minifom då han började ha (väldigt lite) magproblem i fyra-veckorsåldern. BVC-sköterskan sa att vi lika gärna kunde fortsätta med det i förebyggande syfte, då det verkade ha effekt.

Med vår andra pojke, och en annan BVC, så sa sköterskan att minifom ska man låta bli, det finns ändå ingen bevis effekt. så det är nog väldigt olika vem man pratar med. Den här killen fick däremot ganska stora bekymmer med flera timmars konstant skrik varje kväll. Det upphörde helt tre-fyra dagar efter att mamman slutat med mjölkprodukter.

cruZZe, intressent att ni har samma erfarenhet av mjölkprotein. Hur gammalt är barnet nu och har intoleransen lagt sig?

Svar på tråden Sämre av Minifom?