• thatisgreat

unga mammor i dagens samhälle

jag anser att varje gång det är repotage eller en dokumentär om unga föräldrar så får tv alltid tag på dom som fortfarande bo hemma, inte har sin pojkvän kvar och inte har något stöd alls. Många gånger är det inte så. Men folk är bara intresserade av att se ett sådant pogram. jag menar, vem vill se en lycklig ung familj på tv:n ? det skulle ju inte ge höga tittarsiffror. (ironi)

Att bli en ung mamma blir allt vanligare sägs det, men sanningen är väl ändå att det faktiskt har varit så hela tiden? förr fick man barn tidigt. Nu har det dock blivit en synd att bli gravid i så ung ålder. Att bli gravid som ung betyder att man får höra glåpord, fördomar och kommentarer AV VUXNA. Vuxna borde förstå hur ord kan skada. Tänk dig att du är så lycklig för att du ska få ett barn och i nästa sekund kommer en vuxen och säger att du borde ha gjort abort för barnet skull, så att barnet skulle slippa ha en sådan mamma. finns det sjukare människor?

Folk tycker inte att man ska skaffa barn förrän man är vuxen, har stadig ekonomi, och ett hushåll. äldre säger att tonåringar tror att dom är vuxna när dom egentligen inte är det. Hur vet man om man 'är vuxen eller inte ? Ju mer tiden går desto mer ansvar kommer jag också få ta. För vi människor komplicerar allt, vi ska köpa det ena och det andra, vi ska ta lån, vi ska åka utomlands, vi ska skaffa hund som vi senare måste ta hand om. Betyder då det att vi först måste krångla till våra liv för att veta hur det känns att vara "vuxen"? . Jag är mogen, jag är vuxen, men inte för att någon annan säger det. utan för att jag kan ta ansvar, jag klarar mig, jag dömer inte andra, jag kan glädjas med dom och puscha på istället för att trycka ner dom. . sålänge man tror att man är vuxen så spelar det ingen roll om man inser det senare eller inte. för du kommer göra så got.t du kan. Jag slår vad om att det är flera "vuxna" där ute som inte beter sig som vuxna. Men det är okej, för dom får göra vad dom vill. right? När en tonåring skaffar barn så kan du ge dig fan på att hon kommer kämpa, den glöden som finns hos tonåringar, så stark som du är ni är du är tonåring kommer du aldrig bli igen. Vare sig hon blev gravid av misstag eller om det är planerat så kommer hon att ta hand sitt barn. och hon kommer få kämpa mer än någon annan vuxen när hon fick sitt barn. Jag tycker att samhället har en helt fel bild av unga mammor.

• Svar på tråden unga mammor i dagens samhälle
  • Kaldorei

Så jävla bra text! den där borde du skicka in som insändare i diverse tidningar!

• sthlmfilur

jag håller med dig fullt ut.. men måste även säga att jag tycker att många som är mellan 45-55 år skaffar sitt första barn.. det finns stora åldersskillnader på att skaffa fösta barnet.. men det kanske beror på var man bor..

• Lena

På tal om det där med vuxen, jag tycker man är vuxen när man är myndig och tar hand om sin egen ekonomi och eget hushåll.

Att däremot säga till någon att de borde göra abort är elakt, de ska man aldrig göra till någon.

• thatisgreat
    Svar på #3

Jag håller med, vuxen blir man när man tar ansvar för stora saker.
    Men du kan vara 18 år, bo hemifrån, jobba efter skolan och betala dina egna räkningar ? är man vuxen då?
    enligt ,många, "älde" (vill inte dra alla över en kant) så är man inte vuxen då. För man har inte erfarhenhet och tonåringar "tror" bara att dom är vuxna.
  • sthlmfilur

vuxen är ett ord man kan dra över många kanter och bredder.. men jag tror att det är lite upp till vara och en.. jag tror jag kände mig som vuxen när jag var 14 år men inte så vuxen att jag skulle ha skaffat barn men det finns andra saker jag var som extra mamma åt mina 2 funktionshindrade syskon i stället

• Lena

mogen är däremot något som inte har med åldern att göra, man kan vara mogen utan att vara vuxen (vilket är vad jag skulle kallat sthlmfilur som tonåring) och vuxen utan att vara mogen. Har träffat flera av båda sorterna.

• sthlmfilur

det är din åsikt det där.. men jag klarade mig själv både med att jobba och gå i skolan och hjälpa till med mina syskon

• sthlmfilur
    Kristin89 skrev 2008-07-03 21:40:15 följande:
    Man växer i mammarollen, hur gamal man än är!
    bra sagt
  • SomeOone

Bra skrivet eller a väldigt bra skrivet

• LadyB

Myndig blir man när man är 18...men när blir man vuxen?? när man klarar sig själv eller när någon säger att man är vuxen??

Svar på tråden unga mammor i dagens samhälle