• Thinkerbell

Någon som har tips till mig som är väldigt förlossningsrädd???

Hej!

JAg skall ha mitt första barn i augusti och har alltid varit väldigt rädd för förlossning. Det är främst smärtan och hur jag skall klara den som oroar mig...Har försökt förbereda mig så gott det går med profylaxkurs, aurora, ska hyra tens osv, men det finns ju ändå inget som säger att det blir en bra erfarenhet. När värkarna väl sätter i är man ju inte logisk. Är inställd på att ta EDA (det är väl det som hindrar mig från att få panik.

Skulle vara jättetacksam om ni som har erfarenhet kan ge lite goda råd och tips på hur det blir bättre och smärtfriare. Kanske sånt ni önskar ni hade vetat innan, eller som funkade bra för er.

J

• Svar på tråden Någon som har tips till mig som är väldigt förlossningsrädd???
  • Leather Cravat

Ett alternativ kan ju vara att bli igångsatt eller bli lovad att inte bli hemskickad när du kommer in till förlossningen så du kan få tidig EDA?
    Jag kommer antagligen bli lovad det i alla fall, och (om det nu blir så) det lugnar mig en hel del.
    Fast..detta kanske inte var något svar på din fråga egentligen. :P

Spänn dig inte under värkarna!! Jätteviktigt att i alla fall försöka slappna av, för då blir inte värkarna lika smärtsamma.
    Kan dock tänka mig att det är svårt att slappna av om man ska profylaxandas, tror mer på att andas på sitt eget sätt är bäst.

• Lily38

Jag försökte att inte tänka på det så mycket o om jag tänkte på det så försökte jag intala mig att det är bara några timmar o att jag överlever :). Visst smärtan ÄR jobbig o jag ville bara åka hem men det går över. Försök bara att följa med din kropp o andas o försök att fokusera på det lilla underverk som kommer ut till dig snart :). För när väl den lilla bebisen ligger på din mage så tänker man att det var värt varenda jobbig sekund! Lycka till!

• HH78

Jag var också jätte, jätte rädd innan! Trodde aldrig jag skulle klara smärtan utan var rädd att jag skulle "flippa ur".
    Gick också på samtal innan - men var rädd ändå.
    När väl värkarna satte igång så försvann den rädslan helt och hållet, värkarna gör inte JÄTTE ONT på en gång,utan det går sakta men säkert framåt..åk in till förlossningen i tid, så du kan få smärtlindring tidigt.
    Du har inget att oroa dig för, TRO MIG!..Personalen på förlossningen är otroligt proffsiga och duktiga på att ge bra smärtlindring - önskar jag kunde säga mer som övertygar dig.
    Det gör ont - men det är helt klart en hanterbar smärta - och postiv smärtupplevelse.
    Lycka Till!!

• Thinkerbell

Tack för svaren!

JO, känns lite som en tröst att det oftast inte gör jätteont med en gång, så att man kanske vänjer sig lite..men jag tänker mycket på allt man hört, tex att man får åka hem om man inte är tillräckligt öppen - alltså svårt att få smärtlindring tidigt, samt att EDA inte ska läggas för tidigt, för att det kan stanna av allt då och kanske bli ännu jobbigare...är en sån som tänker igenom alla scenarion, och det är just när det inte går som det ska eller brukar jag är rädd för, tex att EDA inte funkar av någon anledning, eller att bebisen påverkas och man inte kan ha den...suck.

• Leather Cravat
    Thinkerbell skrev 2008-07-01 13:08:59 följande:
    Tack för svaren! JO, känns lite som en tröst att det oftast inte gör jätteont med en gång, så att man kanske vänjer sig lite..men jag tänker mycket på allt man hört, tex att man får åka hem om man inte är tillräckligt öppen - alltså svårt att få smärtlindring tidigt, samt att EDA inte ska läggas för tidigt, för att det kan stanna av allt då och kanske bli ännu jobbigare...är en sån som tänker igenom alla scenarion, och det är just när det inte går som det ska eller brukar jag är rädd för, tex att EDA inte funkar av någon anledning, eller att bebisen påverkas och man inte kan ha den...suck.
    Läste du mitt inlägg?
    Man kan bli lovad igångsättning med tidig EDA och man kan bli lovad att inte bli hemskickad och få tidig EDA.
  • Thinkerbell

Leather Cravat:

Jo jag läste ditt inlägg, men det är nog lite sent att försöka få såna löften, har redan gått klart på aurora och vet inte vem jag skulle vända mig till. Dessutom är jag ju rädd för att allt ska stanna av med för tidig EDA...då kanske man måste få massa värkstimulerande utan EDA, verkar inte så kul.

• Leather Cravat
    Thinkerbell skrev 2008-07-01 13:16:02 följande:
    Leather Cravat:Jo jag läste ditt inlägg, men det är nog lite sent att försöka få såna löften, har redan gått klart på aurora och vet inte vem jag skulle vända mig till. Dessutom är jag ju rädd för att allt ska stanna av med för tidig EDA...då kanske man måste få massa värkstimulerande utan EDA, verkar inte så kul.
    Fast jag har BF 2 September och i mitten av Juli ska jag få veta om det blir igångsättning för mig, så det är nog inte försent för dig heller.
    Vänd dig till Aurora igen så kan barnmorskan ge dig en läkartid.
  • Thinkerbell

Jaha, ok, det kasnke går då...Måste säga att jag inte är så insatt i igångsättning, på vilket sätt är det bättre? Det jag har hört är att det ofta blir jobbigare, med smärtsamma värkar fort och inte så mycket vila, vad har du hört?

• mammaniskogen

Jag svarar det klassiska att kvinnor fött barn i alla tider, men visst kan man tappa kontrollen och visst kan oförutsedda händelser ske. Men jag kan ärligt säga att gå in i en förlossning med öppet sinne och medvetenhet om att kroppen sköter jobbet gör det lättare! Min kropp har inte skött "sitt jobb" men jag har gått igenom öppningsskeden och värkar och min barnmorska sa något klokt: Se målet! Den här värken kommer aldrig igen den är här och nu!
    Så mitt råd är: Se målet, fokusera på din lilla bebis som du ska få hålla i dina armar!

• Leather Cravat
    Thinkerbell skrev 2008-07-01 13:24:21 följande:
    Jaha, ok, det kasnke går då...Måste säga att jag inte är så insatt i igångsättning, på vilket sätt är det bättre? Det jag har hört är att det ofta blir jobbigare, med smärtsamma värkar fort och inte så mycket vila, vad har du hört?
    Det är bättre på det sättet att du har tillgång till tidig smärtlindring, men om du nu är rädd för att EDA:n ska göra så att förlossningen stannar av så kanske det inte är ett bra alternativ (men det finns ju annan smärtlindring med).
    Jo det kan bli så som du skriver om man får värkstimulerande dropp, men det är ju inte alltid det behövs heller.
Svar på tråden Någon som har tips till mig som är väldigt förlossningsrädd???