6-åring styvdotter vägrar sova själv
Hej,
Blir bara så frustrerad kväll efter kväll och känner att jag måste få er syn på saken som kanske sitter i samma situation.
Är sambo med en man som har en flicka sedan innan på 6år. Flickan har varit hos oss varannan helg sedan hon var 3år (innan dess åkte pappan och hälsade på henne). Vi kommer för övrigt jättebra överens och har alltid gjort.
Problemet är att hon vägrar att sova i egen säng och vill alltid sova med min sambo.
I början var det ok tyckte jag. Vi bodde i en tvåa så det fanns inte så mycket plats. Efter att hon sovit 1 år i vår säng, mellan oss varannan helg så ställde vi in en tältsäng bredvid vår säng. Hon vägrade att somna i denna och min sambo fick lägga över flickan när han nattat henne. Ibland somnade de båda två och vi fortsatte att trängas i en säng.
När vi skulle ha ett till barn så flyttade vi till en större lägenhet och flickan fick ett eget rum. Hon vägrade att sova själv även här (5år). Varje kväll hon var hos oss (då var det mer än varannan helg) så sov min sambo med henne i hennes rum.
Vi fick då barn och eftersom jag ville ha barnet hos mig i sängen så flyttade min sambo in i flickans rum (för att inte bli störd av bebisen eftersom jag ammade). De fortsatte att sova ihop och till slut så har vi nu köpt en dubbelsäng för att få mer plats. Flickan ville verkligen ha denna sängen och lovade dyrt och heligt att hon skulle sova själv däruppe. Men icke sa nicke, hon vägrar. Hon är nu 6 år och jag vet inte hur länge detta ska hålla på. Hon fortsätter att sova med min sambo, som vill skynda sakta och sover på nederdelen i sängen. Hon har nu även flyttat till oss permanent. Hennes mamma samsover också hon med henne så det är inte konstigt att hon inte är van att sova själv.
Det som irriterar mig dock är att min sambo inte ser detta som ett problem. Jag vill dock ha tillbaka min man i vår säng och vill inte att han ska lägga sig med sin dotter varje kväll vid 21.00. Känns som att han har ett förhållande med henne och inte med mig. Vi får ju ingen vuxentid ihop. Han är helt enkelt för mjäkig och vågar inte vara bestämd mot sin dotter. Vad tycker ni att jag ska göra?
Blir tokig snart, men myser med min bebis (4 mån) så länge.
Vill även tillägga att flickan fortfarande har snutte, men blev nappfri för 1 månad sedan. Min sambo och hans ex vågar verkligen inte att säga emot sin dotter och bara hon gråter lite så tillåter de allt. Jag säger ju självklart ifrån både till min sambo och hans dotter, men de tycker inte att jag har något hjärta. Hur länge ska barnen få hålla på såhär? Alla barn vet ju hur de ska manipulera med sina föräldrar och det är vi som står vid sidan av som ser det realistiska. Vem vet, det kanske blir samma sak för mig med min dotter, men jag tänker då börja med vissa rutiner långt tidigare för det blir bara svårare ju äldre barnen blir.
Inte lätt att vara styvmor.....men jag tror att jag hade kännt så även om det var mitt barn. Tänker jag fel eller?