• Svinto

Hur stor är chansen att bli gravid+ pergo frågor...

Idag har jag fått Pergotime utskrivet. För första gången i mitt 38- åriga liv....Glad

Märkligt egentligen att jag inte testat det innan men, men...

Lite om min bakgrund.
    Började under 2000 att försöka bli med barn. Detta fungerade inte, besök hos gyn som skickade mannen för kontroll. Det visade sig att han hade få o dåliga spermier. ICSI var vårt enda chans till biologiska barn. Vi gjorde 5 st IVCI utan resultat. Gick hos en annan läkare som sa att jag även hade antikroppar mot spermier. Försökte själv med ÄL kalender osv. Jag hade dock redan givit upp och vi hade planerna på adoption mer o mer. 2005 blev vi äntligen föräldrar genom adoption. Detta var helt underbart och även helt rätt!! Nu står vi åter igen i adoptionskön men med en väntetid på 2,5 år på ett barn känns det väldigt långt borta med ett barn till för tillfället. Tänkte därför åter igen försöka bli gravid igen med lite hjälp. Under hela denna proceduren så har vi inte använt premetivmedel. Har aldrig varit gravid.

Frågan är nu- hur stor är odsen att jag kommer bli gravid bara för att jag börjar äta Pergo??  Någon med min bakgrund som har lyckats?

Jag ska ta pergo dag 1-5 efter mens, uppehåll fram till dag 12 och ta till dag 20. Är detta en vanlig dosering? 1 tablett/dag.

Vad har ni för biverkningar?
    Hörde att magont var rätt vanligt. Känns som rätt naturligt egentligen... Hur många ägg släpper man nu/ gång på ett ungefär?

• Svar på tråden Hur stor är chansen att bli gravid+ pergo frågor...
  • Jiie

Den doseringen har jag aldrig hört faktiskt.
    Jag tog Pergo i 5 dgr, började på mensens femte dag. Sen var de bara att invänta äl...

071227 0828 3765 50
  • Mammiztill2

jag har aldrig hör tden doseringen..

min dosering är 1 tablett från mensens cykel dag 5 -9

jag är inne på min 16:e pergo kur och ännu inget resultat denna omgång blev "spontant" gravid 2 ggr men 2 missfall iår..

Men och andra sidan så blev vår dotter till på första pergo time behandlingen då jag åt.

Så ja tror det är svårt att sia om hur lång tid det kommer att ta eller hur stor chans ..

Ja hoppas innerligt att ni ska få ert efter längtade plus!!!

• Svinto

Oj, att doseringen kan vara så olika??
    Vad kan det bero på?

Menscykelen?

• Mammiztill2
    Svinto skrev 2008-06-30 11:54:59 följande:
    Oj, att doseringen kan vara så olika??Vad kan det bero på?Menscykelen?
    ja har då aldrig hört någon nämna att man ska ta pergo J"ag ska ta pergo dag 1-5 efter mens, uppehåll fram till dag 12 och ta till dag 20"

Jag tycker du ska ringa denna läkaren igen.. jag får pos äl test på dag 17 oftast o då har ja äl dag 18..

Innan då jag hade 35 dagars cykel hade ja äl runt dag 20..

så ja tycker de låter mkt dumt att ta i 2 omgångar.. låter helt fel i mina öron men visst ja är ingen läkare

hur lång cykel har du?
  • Abrakadabra

Jag har aldrig hört talas om den doseringen. Du bör nog dubbelkolla det med din läkare så att han/hon inte har missuppfattat hur tabletten ska tas. Din ägglossning kommer ju troligtvis någon gång under dag 12?20, så jag förstår inte varför du ska ta medicinen då? Dessutom ska Pergotime inte tas då man är gravid, vilket du ju teoretiskt kan ha hunnit bli.

• Svinto
    Mammiztill2 skrev 2008-06-30 11:59:52 följande:
    ja har då aldrig hört någon nämna att man ska ta pergo J"ag ska ta pergo dag 1-5 efter mens, uppehåll fram till dag 12 och ta till dag 20"Jag tycker du ska ringa denna läkaren igen.. jag får pos äl test på dag 17 oftast o då har ja äl dag 18..Innan då jag hade 35 dagars cykel hade ja äl runt dag 20..så ja tycker de låter mkt dumt att ta i 2 omgångar.. låter helt fel i mina öron men visst ja är ingen läkarehur lång cykel har du?
    Uch, nu blir jag klart orolig även om hon ritade o berättade så tydligt till mig...
    Får kanske kolla en extra gång innan jag börjar.

Har ca 34 dagar cykel. ÄL kring dag 15-17.
  • Mammiztill2
    Vad har ni för biverkningar?
    Hörde att magont var rätt vanligt. Känns som rätt naturligt egentligen... Hur många ägg släpper man nu/ gång på ett ungefär?

SVAR:
    Jag har uppsvälldmage, hungrig,öksad hunger, viktuppgång, ibland ömma bröst.

Man brukar vilja att man bara släpper ett med tanke på alla de risker de finns för mamma och (barn) om man väntar fler än 1. så har ja fått de förklarat för mig

Jag ska ta pergo dag 1-5 efter mens, uppehåll fram till dag 12 och ta till dag 20. Är detta en vanlig dosering? 1 tablett/dag.

Jag kom och tänka på att hon menade inte att du kunde få äl mellan dessa dagarna?! 12-20?   sen kom ja iofs tänka på att de låter konstigt om du skulle börja på dag 1  visst de finns dem som börjar på dag 3..

Hur många förpackningar har du fått utskrivet??

Vissa får i vissa fall ta upp till 3 tablletter per dag
  • Svinto

Hehe-jag har nog missförstått en del...Generad

Tack vare er så vaknade jag upp.Skrattande

Såg på receptet att hon skrivit ut endast 5 tabletter. Alltså ska jag bara ta tabletter de 1 första mensdagarna och sen- dag 12-20 ska vi "köra på"Flört.

Kollar ni med ÄL stickor under denna period?

Hur många ägg släpper man under en pergo-kur? Ingen som vet?

• Svinto
    Mammiztill2 skrev 2008-06-30 12:14:19 följande:
    ja då ska du verkligen inte ta pergo igen och avsluta på dag 20 igen!!!du kan ställa alla frågor och funderingar du har i detta forumet om du vill  de är för oss som äter pergo timewww.familjeliv.se/Forum-7-34/m32170081.html
    Tack för länken...
    Ska kolla där!
Svar på tråden Hur stor är chansen att bli gravid+ pergo frågor...