• BubbleOfBlue

Medborgarskap

Har ni adopterade kvar ert första medborgarskap?
    Står det i passet i sånan fall? Frågar åt någon annan som undrar hur man får reda på sånt om man har ett eller två medborgarskap enklast?

• Svar på tråden Medborgarskap
  • Namaste72

Det kan vara lite klurigt att få reda på, vet av egen erfarenhet. Det var ett tag på åttiotalet som man inte kunde ha dubbla medborgarskap i Sverige, men på 70-talet var det helt okej. Om du tror dig ha dubbla medborgarskap är det enklast att kontakta din ambassad (ditt födelselands alltså) i Sverige och höra med dem. Sen vet jag att man eventuellt kan kolla via skattemyndigheten också. Du kan fortfarande vara medborgare i ditt födelseland utan att ha pass menar jag.

{} Allt har en mening {}
  • Ethi

Vi har precis fixat pass till äldsta sonen (som har dubbla medborgarskap fram tills han fyller 18) och nej, det står inte i passet! I passet står det under nationalitet enbart att han är svensk.

• BubbleOfBlue

hmm ja klurigt. nu är ambasaden kontaktad i alla fall.
    förresten får man rösta i två länder när man har dubbelt medborgarskap eller är det olika från land till land?

• mammatillvictor

I mitt pass står det att jag är född i Ecuador, Quito men att jag är svensk medborgare. Ambassaden är det bästa stället att få veta detta.

• Helle68

Jag har dubbelt medborgarskap och får givetvis rösta i båda länderna eftersom man då för respektive land räknas som "vilken medborgare som helst".

Svar på tråden Medborgarskap