Medborgarskap
Har ni adopterade kvar ert första medborgarskap?
Står det i passet i sånan fall? Frågar åt någon annan som undrar hur man får reda på sånt om man har ett eller två medborgarskap enklast?
Har ni adopterade kvar ert första medborgarskap?
Står det i passet i sånan fall? Frågar åt någon annan som undrar hur man får reda på sånt om man har ett eller två medborgarskap enklast?
Det kan vara lite klurigt att få reda på, vet av egen erfarenhet. Det var ett tag på åttiotalet som man inte kunde ha dubbla medborgarskap i Sverige, men på 70-talet var det helt okej. Om du tror dig ha dubbla medborgarskap är det enklast att kontakta din ambassad (ditt födelselands alltså) i Sverige och höra med dem. Sen vet jag att man eventuellt kan kolla via skattemyndigheten också. Du kan fortfarande vara medborgare i ditt födelseland utan att ha pass menar jag.
Vi har precis fixat pass till äldsta sonen (som har dubbla medborgarskap fram tills han fyller 18) och nej, det står inte i passet! I passet står det under nationalitet enbart att han är svensk.
hmm ja klurigt. nu är ambasaden kontaktad i alla fall.
förresten får man rösta i två länder när man har dubbelt medborgarskap eller är det olika från land till land?
I mitt pass står det att jag är född i Ecuador, Quito men att jag är svensk medborgare. Ambassaden är det bästa stället att få veta detta.
Då är det väl bara att invänta svar från ambasaden då
Jag har dubbelt medborgarskap och får givetvis rösta i båda länderna eftersom man då för respektive land räknas som "vilken medborgare som helst".