Vad är störst risk för kompl.., kejsasnitt lr naturligt?
Är i 8e veckan bara men har redan förlossningssräck..
är det större risk för komplikationer att föda naturligt än kejsarsnitt? och får man välja kejsarsnitt om man vill?
Är i 8e veckan bara men har redan förlossningssräck..
är det större risk för komplikationer att föda naturligt än kejsarsnitt? och får man välja kejsarsnitt om man vill?
Det är ju större risk för komplikationer vid kejsarsnitt, eftersom det är en operation.
Om det inte finns några medicinska hinder för det, så är en vaginal förlossning att föredra. Kejsarsnitt medför förstås risk för komplikationer eftersom det är en stor bukoperation.
Fast det som jag faktiskt skulle kalla komplikatione i samband med en vaginal förlossning betraktas ju som normalt, så det är nog svårt att få statistik på det.
Du får nog räkna med risk för olika slags komplikationer beroende på vilket sätt du väljer att föda. Vid snitt får du räkna med komplikationer av ett allvarligare slag, men de är å andra sidan inte lika frekvent förekommande som vid vaginalförlossning.
Du får väl tänka igenom vad det är du är rädd för.
Själv är jag panikrädd för att spricka, det slipper man ju vid snitt, men då riskerar man ju kanske sammanväxningar.
Ja, risken för komplikationer är större vid snitt, eftersom som någon skrev det är en operation. Plus att det tar längre tid att återhämta sig. ÄVEN om du spricker vid vaginal så återhämtar du dig snabbare. Vid snitt får du inte bära eller röra dig speciellt mycket efter.
En kompis till mig blev snittad och hon tyckte det var såå jobbigt att inte få bära runt sitt barn eller ta promenader efter.
Men du ska såklart välja det som känns bäst. Jag känner att jag skulle ha väldigt svårt att välja.
Fördelen med snitt är ju att du VET när barnet kommer. Slipper gå hemma å leta tecken. Och du slipper ha ont av värkar osv.
prata med BM om det, det är jättevanligt att vara rädd.
Jag har fött naturligt och det var en underbar upplevelse. Hade en bra och relativt smärtfri förlossning,men jag vet inte hur det blir denna gång. Har BF om 17 dagar. Är inte rädd, men orolig för andra saker denna gång. Som att spricka osv. Smärtan är jag inte så rädd för.
All lycka till dig!
Snitt har större risk för komplikationer. Ett råd är at redan nu försöka få hjälp med din förlossningsskräck, så hinner du kanske bearbeta det innan det är dags för förlossning. Lycka till.
Jaa det är nog som alla andra har skrivit att det är större risk vid ett snitt för din egen del.
Jag var också väldigt förlossningsrädd redan innan jag blev gravid, läste mkt om snitt och vaginal fl.
En del har ju jätteproblem efter snitt men jag själv som även fick genomgå en operation samtidigt mådde prima efter bara ett par dagar. Visst det var lite svårt att ta sig ur sängen första veckan men i det hela stora så skulle jag inte vilja genomgå en vaginal fl. Det kan ju även gå fel då, både för egen del o för barnet.
Be att få prata med någon om din rädsla redan nu så du får den hjälp du behöver!
Lycka till
Jo just det om man får välja snitt om man vill....?
Oftast så måste man prata med bm o läkare ett antal gånger och man måste verkligen veta vad man vill o vara påläst så de känner att du vet vad du pratar om!
Så helt enkelt att få igenom ett snitt är det inte tyvärr =(
Den största risken vid snitt är väl antingen att livmodern inte drar ihop sig som den ska och att man blöder väldigt mycket och kan få blodbrist. En annan risk som jag pratat med en sköterska om som jobbar på kirurgen där man snittar kvinnor är att de ska skära fel, det är 7 lager de ska igenom innan de kommer in till bebben, och de kan skära i tex tarmen. Hon hhar varit med om det ett par ggr. Någon blev skuren i tarmen och fick ligga med öppen buk i ca en v, eftersom tarmatna var så svullna. jag har själv snittats, dock inte av egen vilja, en jag mådde ganska bra efter snittet, dagen efter var det inte så stora problem med att röra mig. Men man ska vara medveten om riskerna vid en så pass stor operation som det faktiskt är.