Kan man föda vaginalt från v.32 eller blir det alltid snitt?
Om barnet av någon anledning skulle komma så tidigt, blir det alltid snitt då? Från vilken vecka kan man föda vaginalt utan problem?
Om barnet av någon anledning skulle komma så tidigt, blir det alltid snitt då? Från vilken vecka kan man föda vaginalt utan problem?
hmm trodde faktiskt man födde vaginalt då. för anledningen så tidigt är ju att barnet är på väg ut. eller?
Nejdå, du kan föda vaginalt i v32!...en tjej här födde sin v23 bäbis vaginalt. Vet inte hur vanligt det är dock.
Jag har bara hört talas om att det blivit akutsnitt p.g.av olika komplikationer, och är nyfiken på om barnet är tillräckligt starkt för att klara av en vaginalförlossning.
Någon med erfarenhet av tidiga vaginalförlossningar?
Jennjen: Tack för svaret! såg det efter jag skrivit det senaste.
V.32 är ju inte jättetidigt, jag tror att det är vanligare med vaginalt då.
Jag födde i v 33+3. Som jag uppfattade ville läkaren till varje pris att jag skulle föda vaginalt just för att sonen kom så mycket för tidigt (var tidigare lovad snitt).
Jag fick v.32 med snitt, men det var ingen självklarhet från början att det skulle sluta med snitt. Fast de gjorde klart för mig att det var en ökad risk eftersom det var twins.
Vi var sex mammor som fick i v.32 ung samtidigt då och av dem vet jag att fyra blev snittade (varav 2 tvillingmammor) och en födde vaginalt. 6:e mamman låg på ett annat rum så henne vet jag inte.
Du får föda vaginalt i v 32 om inga andra risker föreligger.
Som säte eller annat.
Jag födde vaginalt i v. 30. Till mig sa läkaren att det bara är extremprematurer typ v. 23-24 som får snitt för att då plockas barnet ut försiktigt för att inte bli skadat. Min son fick en hjärnblödning, men de säger att det inte var för att han föddes vaginalt.