• memme1983

Föda vaginalt efter akutkejsarsnitt?

Kan man föda andra barnet vaginalt när man blivit akut snittad med första? nån med erfarenhet?

• Svar på tråden Föda vaginalt efter akutkejsarsnitt?
  • pulmones

Ja, om inte det finns en speciell orsak till snittet....som ex trångt bäcken eller missformad livmoder.

• Froggis

Går suveränt om det som sagt inte beror på något fel som Pulmones skrev. Själv har jag fött två barn vaginalt efter ett akut snitt..

• pulmones

Jag har också fött vaginalt efter ett snitt det gick bra.

• Veliga Mamman

Jag har också fött vaginalt (3 gånger) efter akut snitt. Inga problem om allt är normalt.

• memme1983

Åh va skönt, vill verkligen föda vaginalt. Mitt snitt berodde inte på något "fel", var uttröttad efter 17 timmars värkarbete, min dotter låg med ansiktet uppåt och ville inte rubbas..Känns lite som man blev "snuvad" på sluttampen. skönt att man kan få en chans till

• Bebisjuli06

Jag hoppar in i tråden. Blev också akut snittad sist. Väntar nu barn nr 2 om ett par veckor och skulle hemskt gärna föda vaginalt denna gången. Många säger ju att andra förlossningen går fortare än den första men vad gäller för oss som blivit snittade första gången? Blir det oftast en lång och utdragen förlossning om man fått snitt första gången eller kan vi också få en smidig förlossning?

• pulmones

jag fick en smidig förlossning

vattnet gick kl 10:00 den 20de. Fick inga värkar men blev inskriven. värkarna startade lite smått vid 00:00 tiden. Personalen ringde gubben vid 2-3:00 natten till den 21. Kl 8:08 är hon född. Värkarna gjorde rätt ont så jag andades lustgas men hadeinget under krystningsarbetet, gjorde inte ont.

Så 8 timmar tog det från att värkarna började, tiden är lite knasig när man föder barn och för mig kändes de där 8 timmarna som 2 ungefär .

• krisscross

JA, du kan föda vaginalt precis som "vanligt", men risken/chansen för att någon som blivit snittad tidigare föder igen med snitt är något större än hos någon som inte blivit snittad.

• 3barnsmor
    Bebisjuli06 skrev 2008-06-26 12:13:58 följande:
    Jag hoppar in i tråden. Blev också akut snittad sist. Väntar nu barn nr 2 om ett par veckor och skulle hemskt gärna föda vaginalt denna gången. Många säger ju att andra förlossningen går fortare än den första men vad gäller för oss som blivit snittade första gången? Blir det oftast en lång och utdragen förlossning om man fått snitt första gången eller kan vi också få en smidig förlossning?
    det är nog olika hur man är.. men om man lir snittad innan det satte igång så tror jag man räknas som förstföderska! är inte helt hundra
  • listo

Jag födde mitt första barn med akutsnitt, och knappt två år senare födde jag tvillingar vaginalt. Det var en väldigt smidig förlossning som bara tog 4½ timme från vattenavgång/första värken tills båda barnen var födda.

>>listo rules
  • Toka2

Första barnet: katastrofsnitt
    Andra och tredje: vaginalförlöst

En del säger att de har sett en ängel. Jag har hållit en i min famn.
  • Fiskmåsen

Jag blev också förlöst med akutkejsarsnitt första gången och jag frågade min bm efteråt om jag räknades som förstföderska nästa gång om jag föder vaginalt. Då sa hon att förlossningen kommit så pass långt "naturligt" att man inte räknas som förstföderska nästa gång. Jag var öppen 7 cm när både pojken och jag blev så dåliga och risken att fortsätta förlossningen naturligt var för stor.

Jag är gravid igen nu och önskar att jag får föda vaginalt denna gången. Har liksom känt mig snuvad på min förlossning hela tiden sen kejsarsnittet.

• charlie och novas mamma

Mitt första barn föddes med akut kejsarsnitt efter en lååång och jävligt jobbig förlossning. Snittet berodde på värksvaghet,storbarn som låg med huvudet snett på nå sätt. Va på förlossningen i 29 timmar me eda som sluta värka å gud vet allt!

Mitt andra barn födde ja vaginalt och de gick så himla bra! en relativt snabb förlossning en EDA som funka klockrent från början till slut, 9 timmar på förlossnignen, krystvärkar i 25 min sen kom hon :)

• Yoda123

Läs gärna i min blogg, första är kejsarsnitt och den andra en vaginal förlossning som var helt UNDERBAR!!

Svar på tråden Föda vaginalt efter akutkejsarsnitt?