• EmilOLucas

Är det något fel på mitt barns fontanell??

Har sett att det börjar bli som en ås i pannan på min pojk och nu idag när jag kände så är det utbucknad från pannan till "hålet" på huvudet, som en liten lång ås som står upp.
    För en månad sen bad jag bvc känna på pannan, hon kände samtidigt som hon sa att barn inte har någon fontanell där...Men varför buktar det då ut från pannan upp till hålet på huvudet??!!!

• Svar på tråden Är det något fel på mitt barns fontanell??
  • helenajoanna

Det ska du nog prata med någon barnläkare om för att få rätt "diagnos". Dumt att sitta och spekulera om det här kanske?

• EmilOLucas
    helenajoanna skrev 2008-06-25 08:49:12 följande:
    Det ska du nog prata med någon barnläkare om för att få rätt "diagnos". Dumt att sitta och spekulera om det här kanske?
    Men bvc säger ju att barn inte har någon fontanell i pannan! men idag kände jag även utbuckning på huvudet ner till näsan. och varför jag frågar här på familjeliv är för att detta inte är helt ovanligt och det finns föräldrar som har barn med sånt här.
  • Beckah82

Jag är inte riktigt säker på vad du menar?

En fontanell är ju ett hål, en inbuktning alltså. En typ diamantformad stor mitt uppe på huvudet, fast nära pannan och en liten längst bak i bakhuvudet, nära nacken.

Utbuktningar förstår jag inte vad du menar?

I vilket fall är det bättre att kolla med en barnläkare om du är fundersam. Jag blev lite fundersam när min lille killes huvud började bli knöligt runt 1-2 månaders ålder efter att ha varit perfekt symetriskt innan. Men det är normalt att det är så eftersom huvudet växer. Det är därför de har fontaneller för att huvudet ska kunna formas.

♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin 070705 ♥ busig.sida.nu
  • Beckah82
    EmilOLucas skrev 2008-06-25 08:52:22 följande:
    Men bvc säger ju att barn inte har någon fontanell i pannan! men idag kände jag även utbuckning på huvudet ner till näsan. och varför jag frågar här på familjeliv är för att detta inte är helt ovanligt och det finns föräldrar som har barn med sånt här.
    Vad är "sånt här"? Jag fattar inte
    ♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin 070705 ♥ busig.sida.nu
  • EmilOLucas
    Beckah82 skrev 2008-06-25 08:57:35 följande:
    Vad är "sånt här"? Jag fattar inte
    Alltså att barn har en ås från näsan uppt till fontanellhålet mitt på huvudet...
    Det buktar ut, kanske 1-1½ cm bred upphöjning.
  • jamenn
    EmilOLucas skrev 2008-06-25 09:15:37 följande:
    Alltså att barn har en ås från näsan uppt till fontanellhålet mitt på huvudet...
    Det buktar ut, kanske 1-1½ cm bred upphöjning.
    Hej! Mitt barn har sådär i pannan som du beskriver, fick ni svar på vad det är? Tack!
Svar på tråden Är det något fel på mitt barns fontanell??