• Blue Bear

Så liiiiiivrädddd! Igångsättning på torsdag :-(

Trodde, eller rättare sagt hoppades verkligen att nåt skulle hända under natten men inte en enda värk eller sammandragning.. På torsdag ska jag på överburenhetskoll och ev. sättas igång om det är möjligt..

Detta är nåt jag har befara hela graviditeten, det känns som min värsta mardröm håller på att bli verklighet.. Gissar på att min pojk är ganska stor, tror inte att han kommer ut så lätt så sugklocka kan vara aktuell Gråter

Finns det någon som har positiva erfarenheter av igångsättning??

Pojke i magen BF 080612 BF+12
  • Svar på tråden Så liiiiiivrädddd! Igångsättning på torsdag :-(
  • abnocto

Förr eller senare måste ju barnet ut och vi är anpassade efter att föda barn. Och även stora barn kommer ut utan problem.
    Jag blev igångsatt efter tre veckor över tiden men inte hände något för det De försökte med allt möjligt men inte en värk....så det blev kejsarsnitt coh inte var barnet jättestort trots det. Ibland vill det bara inte. Så bara för att du blir ingångsatt behöver det inte var värre än det. Och det är väl bra att de kan ta sugklocka om det behövs, bättre det än att du får jobba ihjäl dig.

• Buff och Plopp

Hej.
    Jag gick över tiden 2 veckor....och det blev igångsättning.
    Allt gick jättebra, kom till sjukhuset kl två på dan och senare på kvällen är hon född
    Och det var en riktig tjockis som kom ut, go och glad
    Fråga gärna om du vill veta nått. Hur som helst ett stort lycka till..

• Kazeer

Jag blev igångsatt, när jag var i vecka 36+1, och jag har bara positivt att säga om det. Jag har förvisso inget att jämföra med.

Igångsättningen gick till så att jag fick gel på livmodertappen, som var omogen. Det krävdes fyra försök under två dagar innan det hände något. Sista försöket gjordes vid 17-tiden på kvällen och klocka 7.02 nästa morgon var sonen född.

Under kvällen, fram till midnatt, hade jag regelbundna värkar ca var tredje minut. Runt midnatt var jag 3 cm öppen och vid 2.30 var jag helt öppen. Tiden mellan midnatt och klockan 3 var den jobbigaste för då var värkarna så starka ... men lustgasen hjälpte jättebra.

Klockan 3 hade jag den första krystvärken och fick andas mig igenom krystvärkarna i en timme. Jag fick aldrig riktigt ordning på krystandet. Fick värkstimulerande dropp framåt morgonen. Strax före klockan sju kom förlossningsläkaren och "plockade ut" sonen med sugklocka. Det hade jag oroat mig för, men det var en helt onödig oro.

Min son en liten plutt. Han vägde inte mer än 2095 g.

Jag är så supernöjd med min förlossning. Hela förloppet var så otroligt mycket enklare än jag någonsin hade kunnat föreställa mig.

Jag önskar dig all lycka till och hoppas att du också får en bra förlossning.

Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • qti88

Jag vart igånsatt, vattenavgången var 2 dygn innan men vart igångsatt pga uteblivna värkar, vecka 38+1 tror jag det var.

Det gick jätte bra, visst tog det lång tid men jag hade stöd, hjälp och smärtlindring hela vägen.

Min pojk var ganska stor han med 3800g o 53cm lång, tydligen är det väldigt stort för att ha kommit ut i v38+3. Men han kom ut den vanliga vägen iaf :)

• 1978nettan

jag blev igångsatt v. 42+6 och det gick jättebra.
    blev igångsatt kl 13 men började inte känna värkar förrens kl 15.30, fast inga värkar som kändes så mycket. kl 17.30 gjorde värkarna ont och 21.08 är han ute så det tog inte så lång tid fast jag var förstföderska.
    så lycka till, det kommer gå bra.

• Blue Bear

Tack snälla ni..

Jag vet inte hur mkt rftlighet det finns närd et gäller barnets vikt och längd men nåt måste det ju påverka eftersom det är gener de ärver av oss..

När jag föddes var jag en "stor" flicka på den tiden (3860 kg och 54 cm) och mn sambo föddes 10 dagar innan BF med igånsättning (blev en jätte jobbig förlossning för svärmor) och ändå vägde han 4640 kg och var 54 cm lång.. Tänk om hon hade gått tiden ut eller gått på övertid då kanske han hade vägt mer än 5,5 kg!!

Pojke i magen BF 080612
  • qti88

Ja, men tänk inte så nu Tänk positivt, blir det problematiskt så löser dom det förhoppningsvis väldigt smidigt på förlossningen

jag håller tummarna för en underbar förlossning!

• Elwiras mamma

Är igångsatt med de två sista, den första startade med värkar, den andra med vattenavgång och nr 3 o 4 är jag igångsatt.....jag upplevde inte de två sista förl som värre på något vis....
    Lycka tillGladVarm kram

• Pyret08

Min son är född 11 dagar över tiden, han föddes på lördagen jag skulle sättas igång på Måndagen, var inne på Torsdagen och gjorde en hinnsvepning, det gjorde verkligen susen, så om de inte redan har gjort det på dig så be om det, det satte igång mitt i alla fall!

• Vilsan

Hej
    Jag blev igångsatt pg a vattenavgång och det gick jättebra.
    Totalt 7h.
    Jag var också rädd men försök att tänka på vad det är som ska komma till dig genom detta. En fantastisk liten männsika!
    Dessutom har du mer hjälp när du blir igångsatt från första sekund än om du går hemma. Jag har det tvärt om: Igånsattmed nr1 hur blir det med nr2? Alla sätt skapar funderingar och oro.

Det kommer att gå jättebra! lycka till

Svar på tråden Så liiiiiivrädddd! Igångsättning på torsdag :-(