Jag blev igångsatt, när jag var i vecka 36+1, och jag har bara positivt att säga om det. Jag har förvisso inget att jämföra med.
Igångsättningen gick till så att jag fick gel på livmodertappen, som var omogen. Det krävdes fyra försök under två dagar innan det hände något. Sista försöket gjordes vid 17-tiden på kvällen och klocka 7.02 nästa morgon var sonen född.
Under kvällen, fram till midnatt, hade jag regelbundna värkar ca var tredje minut. Runt midnatt var jag 3 cm öppen och vid 2.30 var jag helt öppen. Tiden mellan midnatt och klockan 3 var den jobbigaste för då var värkarna så starka ... men lustgasen hjälpte jättebra.
Klockan 3 hade jag den första krystvärken och fick andas mig igenom krystvärkarna i en timme. Jag fick aldrig riktigt ordning på krystandet. Fick värkstimulerande dropp framåt morgonen. Strax före klockan sju kom förlossningsläkaren och "plockade ut" sonen med sugklocka. Det hade jag oroat mig för, men det var en helt onödig oro.
Min son en liten plutt. Han vägde inte mer än 2095 g.
Jag är så supernöjd med min förlossning. Hela förloppet var så otroligt mycket enklare än jag någonsin hade kunnat föreställa mig.
Jag önskar dig all lycka till och hoppas att du också får en bra förlossning.