Kolla i tråden för oss äggdonatorer nr 5, där finns massor av bra länkar =)
I Sverige har barnen rätt att kontakta äggdonatorn efter att det fyllt 18år. Föräldrarna/mottagarna har aldrig någon rätt att kontakta donatorn. Som donator har man ingen rättighet/möjlighet att kontakta barnet om det inte hör av sig till en. Det gäller att man tänker igenom det noga först och förstår att man inte kan se sig som förälder till barnet på något sätt eftersom man kanske aldrig får kontakt med det.
Behandlingen består av 4 steg för donatorn kan man säga.
1: Man tar ett preparat som får ägglossningen att upphöra. Detta gör man för att man såklart inte vill att de äggblåsor som bildas ska stötas ut innan man får en chans att plocka dem. I mitt fall var det nässpray 4 ggr om dagen i 3 veckor (är lite osäker på exakta tiden där, har inte min kalender med mig).
2: Man tar en hormonspruta som stimulerar äggbildningen. Den tas i magen (som en insulinspruta för diabetiker) en gång om dagen i 5-6 dagar
3: Man tar en spruta som får äggen att "lossna" lite grann och efter 36 timmar är de plockbara (de måste plockas efter 36 timmar och inte senare, då kan de ha lossnat).
4: Äggen plockas från äggledarna med nål via slidväggen under morfin/lugnande. Tar 10-20 min beroende på hur många ägg det är. Sedan stannar man så länge man känner för och vilar. Jag stannade en timma, de flesta stannar kortare än så, några stannar nog längre. De pressar en absolut inte till att gå hem innan man känner för det. Smörgåsarna man fick efteråt var det godaste jag någonsin ätit.
Jag tror åldersgränsen ligger nånstans runt 35 år så om du är äldre än så finns det ju en chans att du inte får donera även om du skulle bestämma dig för att du vill. Donatorn måste vara helt frisk, inte lida av ärftliga sjukdomar osv. Vet inte exakt vad man får ha och inte vad det gäller "vanliga" saker som allergier och sånt. Det är svår att få donatorer ja. På Sahlgrenska är det runt 2 års väntetid för par som sätter upp sig för äggdonation. Jag tror bristen beror på att inte särskilt många vet om att man kan donera ägg. Det är ju inte direkt lika naturligt som att lämna blod.
Din sista fråga där är jag inte säker på. Jag är ju inte läkare direkt men jag kan tänka mig att det skulle fungera även om du inte har någon livmoder eftersom man bara använder sig av äggstockarna.